– Jeg trodde han hadde ringt feil, haha! Hans Dalberg gliser bak pulten på det vesle kontoret bakerst i G-Sport-butikken i Ringebu sentrum, som er alt annet enn minimalistisk innredet. Han forteller om da Frank Mathisen fra Midt-Gudbrandsdal Næringsforening kontaktet ham for å fortelle at han var en av kandidatene til Verdiskapingsprisen 2017.

– Det er jo så mange dyktige folk i Midtdalen, men det er klart det er morsomt å bli nominert.

– Var «ung og dum»

I gågata utenfor kjemper den bleike vintersola en tapt kamp mot minusgradene, det river godt i neseborene denne formiddagen.

– Jeg liker å være der det skjer. Jeg brenner for bygda og Midtdalen og da synes man gjerne litt. Noen er sikkert lei av gliset mitt, men sånn er det! Haha!

I år er det 30 år siden han hoppet ut i det og tok over G-Sport-butikken. 24 år gammel og lykkelig uvitende om hva som ventet av arbeid.

– Jeg var «ung og dum», det var definitivt impulsivt! Det har jo absolutt vært mye jobb, men utrolig artig også da! Men uansett, det hadde ikke vært mulig uten all hjelp fra familie og venner.

Flere jern i ilden

Det er kanskje ikke for alle å ha en slik tidkrevende jobb, eller det som kanskje minner mer om en livsstil.

– Det er nok en kremmer i meg, jeg liker å gjøre en god handel og å møte nye folk. Det må du nesten om du skal jobbe sånn som dette, sier Dalberg.

I tillegg til de to butikkene i Ringebu, har han også drevet skiutleie og butikk i Kvitfjell. Han er aktiv i markedsforeninga, nå som nestleder, og har som oftest flere jern i ilden.

– Jeg tror jeg er en ja-person og at jeg får ting til å virke, men det har hendt at jeg har vært litt stor i kjeften! Latteren fyller kontoret.

Hans er glødende opptatt av hjemplassen og kan tidvis minne mer om en PR-ansvarlig på regionens vegne.

– Jeg er en skikkelig midtdalspatriot! Bygdene består av fellesdugnad over hele linja, enkeltpersoner, lag og foreninger som gjør så mye for fellesskapet.

Hans viser fram gaven de ansatte ga ham da han fylte 50. Tidligere i år markerte han 30 år som butikkeier sammen med både nåværende og tidligere ansatte. Foto: Silje Josten Lien

– Kunden er kongen!

Ifølge Hans er kundebehandling alfa og omega om man skal klare å holde seg gående.

– Kunden er kongen! Klarer vi å levere, vil folk bruke oss. Jeg håper jo at fag og service betyr mye også i framtida, men det er ingen tvil om at pris også er noe man må levere på.

Det tar ikke lang tid å krysse sentrumskjernen i Ringebu, men landsbyen har vist at kvalitet gjerne trumfer kvantitet.

– Vi er klare på hvem vi vil være. Da E6 skulle legges om, var vi opptatt av å beholde og utvikle et unikt senter, fritt for kjøpesenter, for eksempel.

Slår et slag for nisjebutikken

– Folk liker nisjebutikker, men det er hardt. Jeg håper jo det er liv laga i årene som kommer. Han er opptatt av nisjebutikkene, som det er flere av i Ringebu, og at man dyrker eget særpreg i et område.

– Vi kan ikke sette oss tilbake nå, vi må jobbe på. Det er ledige lokaler her nå og vi ønsker jo nye folk inn. Men fallhøyden er stor, for det er mange konkurrenter.

– Kan jeg bare ta denne? Mobiltelefonen ringer stadig, det er mange som skulle hatt tak i Hans. Ute i butikken er han på hils med de fleste som stikker hodet innom døra, etter eget utsagn er han rimelig god på å huske navn. Sånn jevnt over.

– Det er en del av servicen, folk setter pris på å bli gjenkjent. Det er i alle fall min erfaring!

Faren ønsket at han skulle bli lokfører, sjøl vurderte han lærer- og politiutdannelse.

– Så ble det altså kremmer. Helt tilfeldig. Men det er jo veldig lystbetont arbeid, så jeg kan ikke si jeg har angra!

Det har blitt noen timer bak kassa i løpet av de siste 30 årene. Foto: Silje Josten Lien