Og rett før jul tok Dølen turen til kvamværen, spente på resultatet av samlinga. Hvor mye reklame havner egentlig i postkassene i løpet av ett år?

– Jeg har tatt alt sammen inn i stua for anledning. Ellers har jeg det stående i garasjen, sier Andresen, da han og kona Torill tar i mot oss.

Fortsatte ut over året

I en stor pappeske er alt samla. Nå stables alt oppå hverandre, mens Andresen finner fram tommestokken. Og da alt måles, viser det seg at det er omtrent akkurat en hel meter med reklame.

– Det er ganske mye, slår Andresen fast.

– Men hvorfor kom du på å samle på alt dette?

– Det var de første dagene i januar i fjor, da kom all nyttårsreklamen i postkassa. Så kom jeg på at jeg heller skulle ta vare på det, enn å kaste det. Så ble

det bare til at jeg fortsatte å samle utover i året, forteller Andresen.

Følger med på salget

I motsetning til en del andre, er Tor glad i all reklamen som finner vegen til Moavegen i Kvam.

– Jeg har lest igjennom dem alle sammen, slår han fast.

– Jeg liker å følge med på salg og på gode tilbud. Da har jeg oversikt over hvor jeg kan skaffe meg varer til en god pris, sier han.

Og kona Torill bekrefter at mannen er glad i å lette etter gode tilbud.

– Tor kjører meg på jobb på Lillehammer hver dag, og da tar han seg gjerne ei runde i butikkene, ut i fra hvor han har sett at de har salg, forteller hun.

Går til gjenvinning

Sjøl er hun ikke så ivrig på å følge med i reklamene.

– Dette er Tor sin samling. Jeg er ikke så interessert. Han har oversikten, smiler hun.

– Men nå starter et nytt år. Hva skjer med samlinga?

– Nå går alt sammen til gjenvinning, svarer han kjapt.

– Blir det ny samling?

– Det kommer masse papir i postkassa hvert år, så dette var kun et eksperiment for å se hvor mye det faktisk dreier seg om. Det blir sikkert ikke mindre i 2018, mener Andresen.

Oversikt: Tor har lest alle reklamene, og har, i motsetning til kona Torill, god oversikt over alle tilbud hos butikkene. Foto: Tone Sidsel Sanden