Fredag morgen var det 70 kritiske punkt på linja, men helikopteret som landet ved 14-tiden etter en ny linjebefaring, kunne rapportere 47 nye kritiske punkt.

- Vi må be våre strømabonnenter om å være forberedt på at det kan komme både små og lengre strømavbrudd de neste dagene, sier nettsjef i GE, Svein Ove Ånsløkken.

Jobber døgnet rundt

De kritiske punkt er i all hovedsak snøtunge trær som har falt, eller er i ferd med å falle over strømlinjene. GE har 610 kilometer med høgspentline og 740 kilometer med lavspentlinje å passe på.

- Flere steder er vi avhengig av dagslys  for komme inne i terrenget der det må ryddes. Linjerydderne tar unna det de kan, men de rekker rett og slett ikke over alt før det har gått noen dager. Ved alvorlige feil rydder vi også på natten, sier Ånsløkken som sammen med resten av beredskapsstaben, har litt av en kabal å legge både med tanke på mannskaper og prioriteringer langs linja.

- Helikopteret har GPS-registrert hver bidige kritiske punkt med bilde, som vi igjen har plottet inn på et arbeidskart. Men vi vet ikke hvilket tre som faller eller gnikker seg inn på ledningene først av alle de kritiske punktene vi har å forholde oss til. Det er det som gjør det så uoversiktelig - vi vet ikke hvor neste strømbrudd kommer, forteller Ånsløkken som også vil be om helikopeterassistanse gjennom helga.

- Uten hjelp fra helikopter, ville dette nærmest vært en håpløs oppgave, sier han.

Varsler med SMS

Han kan også informere om at de, der det er mulig, rydder trær fra linja uten å kutte strømmen. Da kan strømabonnentene oppleve blinking av lys i hjemmet.

- Der vi ikke klarer å rydde vekk trær uten å ta strømmen, så sender vi ut en varsling på SMS til abonnentene som kommer til å bli berørt.  Folk må i tillegg følge med på vårt avbruddskart og varsle om det kommer uventet avbrudd. Om folk ser trær eller annet som truer linjenettet, setter vi også pris på å få informasjon om det, informerer Ånsløkken.