Det er de siste detaljvarehandelstallene fra SSB som viser dette. De siste tallene tar for seg detaljvareomsetningen fra 1. januar 2017 til 1. juli 2017. De forteller at det første halvår i fjor ble solgt detaljvarer for kr 41 210 per innbygger i Nord-Fron, mens det ble solgt for kr 40 860 i Sel kommune. I Ringebu kommune var tallet 37 598 kroner og i Sør-Fron 15 323 kroner for første halvår i fjor.

Ikke overrasket

Dette er annerledes enn det tallene om detaljvarehandelen fra året 2016, viste. Da var pallplassen med Sel kommune på topp foran Ringebu og deretter Nord-Fron og Sør-Fron.

Handelsparken på Vinstra har nå vært åpen ett år, og de handelsdrivende er ikke så veldig overrasket over handelstallene. Clas Ohlson og Power, er blant butikkene i handelsparken som kan vise til gode salgstall.

– Uten at vi har noe sammenligningsrunnlag, kan jeg si at vi har hatt en god omsetning siden vi åpnet for snart ett år siden. Nyåpningen medførte naturlig nok god handel, men også sommeren var veldig bra. Vi har mange tilreisende kunder, sier daglig leder hos Clas Ohlson i handelsparken.

Elektrokjeden Power har konkrete tall å forholde seg til etter at de åpnet før jul i 2016.

– Etter at vi fløtte fra Sødorptunet har vi hatt en økning av salget på 18 prosent, og det er meget bra. Vi har også hatt en omprofilering fra «Expert» til Power i 2017, og det ga oss også en ekstra «boost» med salgsøkning. Samtidig skal, etter min mening, politisk ledelse og administrasjon i Nord-Fron ha skryt for at de de har satset tungt og bevisst på næringutvikling de siste åra. Det bærer nå frukter, sier daglig leder hos Power, Stig Nyhus.

Fra hele dalen

Nyhus har den samme oppfatning som Lunde om at flere og flere av kundene er tilreisende fra hele dalen.

– Vi tror det ikke, men vi vet, at mye av kundemassen er tilreisende. Vi fører nøyaktig statistikk på hvor hver enkelt kunde kommer i fra, kjønn, alder og hva de handler. Statistikken viser at vi har kunder fra hele dalen, og vi har fått flere yngre kunder, forteller Nyhus.

Man han påpeker at alle i handelskampen, uansett tettsted, ikke må glemme kampen med netthandelen.

– Morsomt å være «konge på haugen», men nettkampen må ha full fokus hver dag.