Sola skinner på fjellveggene som omringer Gudbrandsdalen, men solstrålene klarer ennå ikke å nå helt til betongstasjonen i Ruste. Gradestokken har krøpet under ti minus og snøen ligger helt stille og viser ingen tegn til bevegelse. Like ved står betonglastebilene på rekke og rad, klare til bruk.

Susanne Gordon er fullt opptatt med å slippe ut den fire måneder gamle valpen Aya fra bagasjerommet, slik at hun kan løpe fritt. Hun trives her og liker å løpe rundt og utforske, forteller Gordon.

«Alene» på arbeidsplassen

23-åringen har kjørt lastebil for Gudbrandsdal Betongtransport i nesten to år, og de siste månedene har hennes nye følgesvenn også fått være med på jobb. De er de to eneste jentene på arbeidsplassen, men trives for det.

– Når jeg møter på nye kunder som ikke vet hvem jeg er, blir de like sjokka hver gang over at det er en jente som sitter bak rattet, smiler hun.

Med nøklene til en av lastebilene i hånden og et bredt smil om munnen klatrer Susanne opp i hytta på lastebilen uten problemer.

I hytta: Oppe i hytta demonstrerer Susanne de forskjellige funksjonene på lastebilen. Foto: Marit Bjørkheim

Den starter med et drønn og brummer godt. Valpen Aya virker ikke til å bry seg om de høye lydene, og venter forhåpningsfullt på bakken på å bli løftet opp i lastebilen.

Ville kjøre lastebil

Gordon kom inn i bransjen fordi hun sjøl søkte jobb. Sjøl om betongsjåfør ikke egentlig var førsteønsket.

– Jeg søkte på jobben fordi jeg hadde lyst til å kjøre lastebil, og du er også litt mer aktiv som betongsjåfør, for det er mer enn å kjøre fra A til B, forteller Susanne.

– Jeg hadde tenkt å utdanne meg til politi, men ble syk, så det lot seg ikke gjøre. Så i utgangspunktet hadde jeg vel ikke sett for meg dette yrket. Forøvrig er politiyrket også noe mannsdominert, legger hun til.

Sjøl opplever hun ingen problemer med å være eneste jente blant gutta.

– Jobben er som forventa, men miljøet var litt annerledes enn jeg så for meg på forhånd. Det er et mye mer sosialt og positivt miljø en jeg hadde trodd, og alle er hjelpsomme, sier hun.

– Og det går helt greit å være alene jente, sida jeg er vant med det fra førstegangstjenesten, legger hun smilende til.

Lange kjøreturer

Oppe i hytta på lastebilen demonstrer Susanne hva de ulike bryterne i lastebilen gjør. Det er nesten umulig å høre hva hun sier, fordi motorduren fra lastebilen er så øredøvende.

Men hun forteller at betongbilene har flere forskjellige funksjoner, som for eksempel å få trommelen på bilen til å gå rundt. Noen funksjoner gjør det også litt lettere å komme frem på vanskelige steder.

– Jeg kjører alle steder jeg blir sendt til, blant annet har jeg vært i Elverum og Brumunddal, men jeg leverer også på faste steder, som for eksempel Lillehammer, forteller Susanne.

Betongen som hun og kollegaene leverer blir brukt til mange forskjellige bygg og anlegg.

– Vi har blant annet levert betong til Rosten-prosjektet og til det nye kraftverket i nedre Otta. I tillegg har vi også levert til ny E6 og demningen i Veikledalen i Kvam. Men det er ikke bare til større anlegg vi leverer, vi har også mange turer til bønder rundt omkring, og til hyttefolk, sier jenta som er vokst opp i Ruste, men i dag er bosatt i Kvam.

- Ikke noe problem

På Vinstra vidaregåande skule har andelen jenter som har valgt å gå på typiske «guttelinjer» ligget på rundt fem prosent de siste tre årene. Skal vi tro på Susanne sine erfaringer, er det ikke noe problem å være kvinne i et typisk mannsyrke.

– Faste kunder er hyggelige og ser at jeg utfører jobben like bra som de andre ansatte, slår hun fast.

Stillheten senker seg over gruva i det Susanne stopper lastebilen og klatrer ned på bakkenivå igjen. Det er tydelig at det ikke er første gangen hun har klatret ut av en lastebil. Det går lekende lett.

Utfordrende arbeid

– Jeg er nok ikke en typisk dame og er ikke redd for litt oljesøl. For en må kunne takle å bli møkkete, og kunne reparere ting i en slik jobb. Det er et fysisk arbeid, smiler Susanne.

Å være betongbilsjåfør er en jobb som innebærer mye ansvar også. Hun legger ikke skjul på at jobben også har sine utfordringer og risikoer.

– Det er mange avveininger og bedømminger vi må gjøre når vi kjører på veien, særlig kan det være utfordringer på bruer, underganger og smale veger. Det gjelder å unngå farlige situasjoner, avslutter Susanne.

To jenter: Susanne Gordon og den fire måneder gamle valpen Aya, er de eneste jentene på arbeidsplassen til Gudbrandsdal Betongtransport. Foto: Marit Bjørkheim
Susanne synes det er fint å ha et yrke der hun får være i aktivitet. Foto: Marit Bjørkheim
Oppe i hytta demonstrerer Susanne de forskjellige funksjonene på lastebilen. Foto: Marit Bjørkheim