Saken er trafikkelementet som erstattet rundkjøringen på gamle E6 inn til Vinstra fra sør.

Oppfattes som rundkjøring

Et element som har til hensikt å framstå som en slags portal inn til Vinstra på gamle E6, som i dag har får navnet Gudbrandsdalsvegen. I tillegg til å fungere som portal, skal den også sørge for at trafikanten senker farten betraktelig inn mot 40-sona gjennom Vinstra. Problemet er at den er bygd slik at den av bilistene kan oppfattes som en rundkjøring, selv om den ikke er skiltet som en.

Gammel kjørevane

Dølen brakte saken på bane sist uke, og samme dag som saken sto på trykk, fikk vi tilsendt en video som viste at også bussene i lokalmiljøet benyttet denne portalen som en rundkjøring (se vedlegg i saken). Mange i lokalbefolkningen som Dølen har snakket med, savner den gamle rundkjøringen som ble ombygd i forbindelse med tettstedforskjønningsprosjektet til Statens vegvesen. De mener den trengs, fordi om du først har passert Vinstra ved dette punkt, så må du kjøre langt for å få snudd. Tungtransporter og busser må helt til Harpefoss for å finne et trafikksikkert område å snu på - en distanse på seks kilometer. De aller fleste tror også at portalen inn til Vinstra fortsatt brukes som rundkjøring av gammel vane - da av sørgående trafikk som vil tilbake til sentrum.

Designfeil og snøhaug

Men alle er ikke enige i det. Kjell Seim, er seksjonssjef i Statens vegvesen med ansvar for trafikksikkerhet og forvaltning, men han er mer enn det. Han har også mastergrad i rundkjøringer og har 40 års erfaring i arbeid med konstruksjon og forståelse av rundkjøringer.

– Det er det helt klart en designfeil ute og går. Selv om det ikke er skiltet rundkjøring og vikeplikt, så inviteres det til at trafikantene kan forstå det dit hen at den også har en funksjon som rundkjøring, uttalte Seim til Dølen sist uke. Nå er snøhaugen på plass for å stoppe bilistene som tar seg en svingom.

Bussen som tok en svingom rundt portalen. (Foto: privat)