– Det gjør terskelen for å ta kontakt mindre. Det er klart at de etter hvert må møte en person, men det hjelper de som kvier seg i utgangspunktet, sier helserådgiver Synnøve Harerusten.

Vinstra vidaregåande skule ble, sammen med Nord-Gudbrandsdal og Valdres videregående skoler, plukket ut til å delta i pilotprosjektet der en app brukes for å komme i kontakt med Elevtjenesten. Appen kommer i tillegg til de etablerte kommunikasjonskanalene. Men til forskjell fra de andre, kan elevene være anonyme når de henvender seg i appen. For noen kan det være avgjørende for om de tar kontakt eller ikke.

Varierende pågang

I appen kan eleven sende melding direkte til en rådgiver, få oversikt over tidligere henvendelser, finne spørsmål og svar innen ulike temaer og også føre samtaler med venner, hvor rådgivere kan kobles på. Elevtjenesten gir elevene mulighet til å ta kontakt med både helserådsgiver og yrkes- og sosialrådgivere.

– De kan ta skrittet og kontakte oss anonymt og så komme på kontoret etter det, sier Harerusten. Hun opplever det som litt mer tilfeldig hvilke kanaler elevene bruker for å ta kontakt. Noen ganger har pågangen gjennom appen vært stor, mens andre ganger har det vært lite aktivitet der.

– Vil prate ansikt til ansikt

– Det gjelder å minne elevene på at den eksisterer, det er viktig for at det skal fungere, sier Harerusten.

Prosjektet skal gå over tre år. Hensikten for Oppland fylkeskommune, som er ansvarlig, er å finne ut om dette er et tilbud som på sikt bør tas i bruk på alle skolene. 26. oktober i fjor ble tilbudet lansert for elevene på Vinstra.

– Vi har ikke særlig mye statistikk på bruken, men håper å få det etter hvert. Det er jo interessant å få et innblikk i, sier prosjektkoordinator Kristin Skjæret.

- Søker voksenkontakt

Fylkeskommunen får tilbakemeldinger fra skolen regelmessig og kommer også på besøk for å høre med elever og ansatte hvordan den fungerer for dem.

Sjøl om det er mye positivt med appen, er Harerusten like fullt opptatt av at den kun er en inngang til videre kommunikasjon med elevene.

– Det er mennesker vi trenger, ungdommene søker kontakt med en voksen. Jeg driver ikke med veiledning i stor utstrekning i appen, fordi jeg vil prate med dem ansikt til ansikt.