Etter seks år i Oslo var tiden inne for å vende hjem til ny jobb på gamle trakter oppi dalen, for Irene Brandvold. Amors piler og mulighet for jobb som butikksjef, var det som skulle til.

– Jeg er oppvokst på Vinstra, og jobbet som butikksjef hos butikken Ting og Tang på Vinstra og hos Montér før jeg flyttet til Oslo. Så ble det kjæreste fra Vinstra, og dermed hjem til Vinstra og samboeren.

– Hva jobbet du med i Oslo?

– Der jobbet jeg i butikkjeden Kid som assisterende butikkleder og til slutt som butikksjef de tre siste årene.

– Livet for deg er å jobbe i butikk altså?

– Ja, jeg trives veldig godt med å jobbe i et miljø der vi treffer mange mennesker og der vi har et system som innebærer konkurranse om å nå måltall på salg og produkter. Min store interesse har alltid vært interiør og mote, så jeg er veldig glad for at jeg fikk denne jobben som butikksjef. Å delta i å bygge opp en ny butikk på hjemstedet, er veldig spennende.

– Kappahl er et stort, svensk konsern. Får du ”armslag” til å gjennomføre dine egne ideer i et slikt system?

– Mye er naturlig nok veldig sentralstyrt i et stort konsern, og jeg var utplassert i en Kappahl-butikk i Tønsberg for å komme inn og bli kjent med systemet – det var lærerikt. Men vi sørger naturlig nok sjøl for å få innarbeidet det sørvisnivået vi skal ha, og produktplassering er jo også noe vi styrer det meste av for å få økt eller lettere salg på en del produkter vi har. Det visuelle i en motebutikk er veldig viktig. Det fungerer også slik at de kundene som handler på Kappahls nettbutikk, kan hente varene hos oss. Men det er samme pris i butikk og på nett.

– Kappahl har et slagord som sier ”Mote med mening”. Kan du si litt om hva det innebærer?

– Det handler om sammenhengen mellom miljø og mote. Vi tar i mot tekstil i retur som våre kunder kan levere til nærmeste Kappahl-butikk. De blir sortert i kategoriene gjenbruk, resirkulering og energigjenvinning. For hver kilo vi samler inn, gir vi to eurocent til vårt opplæringssenter for kvinner i Bangladesh. Som takk får kunden en verdisjekk på 50kr som kan brukes neste gang kunden handler klær hos oss ved kjøp over 300kr. Vi tar også to kroner i avgift på plastposer, og disse kronene går til et miljøfond Kappahl samarbeider med. Kappahl har også en garantiordning for at våre moteklær produsert i utlandet kommer i fra fabrikker med skikkelige arbeidsforhold for de ansatte. Vi ser også at produksjonen beveger seg mot mer og mer bruk av økologisk ull, men det vil nok ta litt tid.

– Vinterens mote er her nå, men våren nærmer seg. Hva kan vi forvente da – hva sier trendsetterne?

– De første signaler går på at det blir mye grønt. Også det kan ha litt å si med den grønne miljøprofilen vi ser i samfunnet ellers. Utenom det virker det til å bli in med stripete og blomstrete klær med mønstrer i fine og spreke farger. Men mye mer spennende kommer. Det er bare å glede seg til våren og vårens mote – det gjør i alle fall jeg!