Tall fra Kunnskapsdepartementet viser at tre av ti mattelærere i grunnskolen i Oppland mangler nødvendig fordypning i faget. I engelsk mangler annenhver lærer fordypning.
Matte øverst på lista
I Nord-Fron er andelen lærere som mangler tilstrekkelig fordyping størst innenfor engelsk, 44 prosent av lærerne i faget trenger videreutdanning, ifølge tallene fra departementet.
I Sør-Fron er andelen lavere, men også der er engelsk faget som havner «på toppen», med elleve prosent. I Ringebu er andelen størst innenfor matte, i underkant av en tredjedel av lærerne trenger etterutdanning i faget.
Ny app gjør terskelen for å ta kontakt med rådgivere i skolen lavere
På plass innen 2025
Fra 1. august 2025 må alle lærere som skal undervise i fagene matte, engelsk, norsk, norsk tegnspråk og samisk på barneskolen ha minst 30 studiepoeng i fagene.
Tilsvarende for lærere på ungdomsskolen er 60 studiepoeng for å undervise i de samme fagene. Ansvaret for at lærerne får nødvendig etterutdanning ligger hos skolene og den enkelte kommune.
Over halvparten fikk tilbud
– Jeg forventer at alle kommuner har kartlagt behovet for videreutdanning i sine skoler, og at de har utarbeidet langsiktige planer for hvordan kompetansekravene skal oppfylles. Lokalpolitikerne må prioritere videreutdanning i 2018 og fremover, uttaler kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner i en pressemelding.
I fjor fikk 267 lærere av 420 søkere tilbud om videreutdanning i Oppland. Lærerne kan ta etterutdanning i alle fagskolen underviser i.