Trond Helge Bakkom kan skilte med mye administrativt arbeid i Norsk Motor Klubb(NMK)og Norges Bilsportforbund (NBF), som igjen førte til at han ble ansatt som organisasjonssjef i NBF. En jobb han hadde i nærmere ti år.

Stor del av hverdagen

Trond er i dag leder av fagseksjon Rallycross i NBF, samt representant til det internasjonale forbund med fagansvar for rallycross. Også internasjonal dommer innen bilsport på VM-nivå, og nå altså; daglig leder av Vinstra Motorsportarena som skal åpnes i sommer.

– Hvorfor valgte du å ta denne jobben?

– Utfordringen ved å kunne få jobbe med det som alltid har vært min store hobby og interesse gjennom en stor del av min hverdag innen motorsporten, er det korte svaret. Vinstra Motorsportarena er ett av landets mest komplette anlegg for motorsport med mange muligheter innen de forskjellige grener.

– Vinstra Motorsportarena er i startgropa, og du er «motoren» som skal få det hele til å rulle og gå. Kan du si litt om hvilke grep du ser som helt nødvendige for at arenaen skal bli mye brukt?

– Først av alt er det å bygge opp en arrangørstab av sporten som skal utøves ved anlegget. Motorsport er en av de mest regulerte sporter i Norge med mange krav og særregler både innen sikkerhet og offentlige krav ved både arrangement og trening. Dette gjør at aktiviteten trenger mennesker som kan sporten ned til den minste detalj. Viktig er også det å kunne gå fra fasen med bygging av anlegg til drift. Nå som anlegget står klart til bruk må alle bli med videre for at vi skal lykkes. Det er viktig å kunne skape arrangement og aktiviteter som er så attraktive at dette blir produsert for TV sendinger.

Kort reiseavstand

– Hva ser du på som arenaens store fordel og største utfordring?

– Arenaen ligger strategisk til i forhold til utøvelse av sporten som arenaen kan nyttes til. Trøndelag og Vestlandet er store aktører innen mange av de grener som kan benytte arenaen. Kort reiseavstand for mange utøvere på Østlandet er også en stor fordel. Utfordringen ved anlegget er å fylle dagene med aktivitet som bidrar til driften i en positiv retning.

– Er det tenkt vinterbruk? Skuterkjøring etc ?

– Her ligger det muligheter. Snøskuter er egen konkurransegren og jeg ser ikke bort fra at dette absolutt blir en aktivitet vinterstid. Det finnes også andre muligheter for vinterdrift som må vurderes.

– Kan du fortelle om litt av det du planlegger å lokke med til åpningen av arenaen i august?

– Det er noe tidlig å svare på, men det skal i hvert fall bli en familiedag som skal vekke interesse for såvel femåringen som for far og mor, bestemor og bestefar. Vi må få komme tilbake til flere detaljer etterhvert. Jeg startet i jobben 3. april, så jeg trenger litt tid med å få det totale overblikket på noen områder.