- Alle gjorde sitt ytterste for du skulle ha det så bra som mulig

Leserinnlegg
Meninger

Jeg ser at DØLEN i siste nummer har en reportasje om en svært fornøyd bruker av helsevesenet vårt. Det er bra, og det kan jeg gi min fulle tilslutning til. Jeg har også i løpet av de siste par åra hatt mye befatning med ulike deler av helsevesenet, og har bare gode erfaringer å vise til.

Etter en kreftdiagnose høsten 2016 hadde jeg først en del behandling hos fastlege, så flere utredninger på Lillehammer sjukehus, og til slutt 8 ukers stråleterapi ved stråleterapiavdelinga ved Gjøvik sjukehus. Bare svært kompetente og hyggelige folk hele vegen, der alle gjorde sitt ytterste for du skulle ha det så bra som mulig.

For oss som bodde langt unna, og dermed blei ukependlere, la de behandlinga sist på dagen mandager og først på dagen på fredager, så helga heime skulle bli så lang som mulig. Så blei du henta ved døra mandag og «levert» tilbake på fredag, kostnadsfritt og komfortabelt i drosje eller minibuss.  Og i ettertid har det blitt fulgt opp med jevnlige kontroller og prøver. I vinter kom turen til å få ny hofte, også det etter grundige utredninger av topp fagfolk.

Operasjonen foregikk på Lillehammer sjukehus, og var svært vellykka, så langt jeg kan bedømme. Fantastisk behandling og omsorg de 2-3 dagene på sjukehuset, deretter opptrening og behandling hos fysioterapeut og fastlege.

Det er også all grunn til å berømme legekontoret på Vinstra, - om du så skal ta bare ei «stakkars» blodprøve, blir du behandla som om du var den eneste pasienten den dagen. Jeg har også hatt behov for å benytte lokalmedisinsk senter på Otta en del, og har de samme gode erfaringene derfra.

Og, - kanskje det beste ved det hele: Ikke en gang har jeg blitt spurt om jeg var betalingsdyktig, - alt er gratis i Norge, bortsett fra egenandelen før du får frikort. Så jeg slutter meg til rosen som kommer fram i DØLENS reportasje, - vi har et fantastisk helsevesen i Norge med dyktige og omsorgsfulle medarbeidere.