Kunstverket som satte Kvam på kartet

Det er rart hva en kan utrette med en møkkaspreder, en trestolpe og en gråstein.

Kunstverket som ble satt opp i Kvam september 2017.   Foto: Tor Larsen

Meninger

Er en kreativ nok vil enkelte kalle det et kunstverk. I en kunstners hode med store kunstneriske visjoner kan det til og med symbolisere noe så jordnært som en odelsgutt.

Det er sagt at kunst skal provosere. Kunstverket i Kvam har provosert mange, så mange at Kvam er blitt kjent over store deler av landet. Omtale i aviser og TV har satt Kvam på kartet og bidratt til at Kvam er blitt referansepunkt for å plassere byen Vinstra en mil sør for Kvam. Mange vil bruke denne kjendisstatusen til å trekke folk til bygda.

Det er bra at folk er aktive og kreative. Etter at E6 ble lagt om kan det nok være behov for å ta ekstraordinære midler i bruk for å øke aktiviteten og spre optimisme i bygda.

Det er bra at Nord-Fron kommune og Statens vegvesen spytter inn midler til å gjøre Kvam sentrum attraktivt for både innbyggere og tilreisende, men det er ikke kunst alt som provoserer.

Er et slikt kunstverk noe å bruke hardt prioriterte offentlige midler på? Det gir kunstverket liten ære at det må sendes med penger til andre tiltak for å få aksept for at kunstverket skal reises. Spørsmålet blir hva en kunne utrettet om hele budsjettet for kunstprosjektet var brukt på andre tiltak i Kvam sentrum. Kunstverket har antagelig fått den omtalen og den kritikken det fortjener.

Men gjort er gjort, og odelsgutten plasseres nå på sokkel i Kvam til beskuelse for mange, både innbyggere og tilreisende. Som kvamvær og gammel odelsgutt håper jeg imidlertid på at jeg ikke blir assosiert med, og symbolisert av, en trestolpe, en gråstein og en forgylt møkkaspreder.