- Stenseng hevder at El-bilene sliter like mye på veiene som andre biler. Dette er feil.

Dette skriver Asbjørn Olav Syverhuset Vinstra/Trondheim som svar på Stenseng leserbrev.

Ladestasjon for Tesla.  Foto: Tor Larsen

Meninger

Gunnar Tore Stenseng hevder at EL-bilene sliter like mye på veiene som andre biler. Dette er uriktig og blant annet Aftenposten og faktisk.no har tatt opp denne påstanden.

Privatbiler, enten de er elektriske eller ikke, har så lavt akseltrykk at slitasjen er null. Det er når bilene er over 8-10 tonn at de begynner å slite på veiene, og det er derfor nyttekjøretøyer og bruk av piggdekk som må anses som hovedårsaker for slitasjen.

I tillegg så går Gunnar Tore i en annen felle når han beskriver elbilfolket som en homogen masse som bare vil redde miljøet og ikke kjører elbil av økonomiske grunner. Dette er et lite gjennomtenkt argument - på grensen til usaklig. Kan det tenkes at elbilfolket består av flere forskjellige personer med ulike grunner for å kjøpe elbil? Noen har masse penger og vil gjøre noe bra for miljøet, noen har lite penger og vil gjøre noe for miljøet, mens andre som ikke bryr seg om miljøet vil bare ha en råbra bil. Uansett er det med på å stable en ny teknologi på beina -en teknologi vi faktisk trenger å ha en eksponensiell vekst i, for å kunne nå klimamålene.

Jeg mener at elbileiere skal være med på å betale. Noen steder begynner det å bli tid for å fase inn betaling mens andre steder bør vi ha is i magen inntil det blir flere som kjøper elbil.

Alle steder bør vi ha faktagrunnlaget på plass i debatten.

Asbjørn Olav Syverhuset

Vinstra/Trondheim