Opp gjennom hele Midtdalen blir E6 lagt i ny trasé, og slik vil reisende kunne se dalen med helt nye øyne. Baksida blir framsida, og det som før lå langt fra allfarvei, blir godt synlig fra hovedfartsåren.

– Det er mange som vil se Midtdalen med andre briller når de kjører den nye vegen. Det dukker opp hus og bygninger en ikke har sett før, og det som har vært godt gjemt på baksida blir det første en ser, sier prosjektleder i Statens vegvesen Øyvind Moshagen. Dølen ble med Moshagen på en kjøretur langs ny-vegen fra Harpefoss til Vinstra, og det er sant som det er sagt: Det er som en ny åpenbaring å kjøre inn mot Lomoen og Vinstra vest.

– Vi i vegvesenet har satset stort på Vinstra, og vi har sagt at vegserviceanlegget skal bli Norges fineste. Rasteplassen rett sør for Vinstra skal bli den fineste mellom Oslo og Trondheim, så selvfølgelig er vi opptatt av at det skal se pent ut langs vegstrekningen, sier Moshagen.

Tro på samarbeid

De fleste av oss har det mest sannsynlig ikke like pent på baksida av husene våre, som på framsida. Det er gjerne på baksida vi gjemmer alt det vi ikke ønsker skal være synlig fra allfarveg. Næringssjef i Nord-Fron kommune Egil Tofte forteller at kommunen er opptatt av å samarbeide med næringsdrivende om å forskjønne langs vegstrekningen.

– De fleste tomter langs E6 og innkjøring til Vinstra eies av private. Kommunen har tro på at det private næringsliv vil ha egeninteresse i saken, og vi har også tro på at de tar ansvar, sier han. Kommunen har vært i dialog med næringsdrivende.

–Vi kan ikke tvinge noen, men har tro på samarbeid, sier Tofte. Innenfor reguleringsplanen for Lomoen er det til sammen 50 tomteeiere.

Vinstra vest vil bli et spesielt område gjennom Gudbrandsdalen, for E6 vil gå nesten tvers gjennom Lomoen, et industriområde som ellers har vært lite synlig for gjennomreisende.

– Å møte en uryddig bakside av et industriområde kan trekke ned helhetsinntrykket. Det er først og fremst den enkelte tomteeiers ansvar å rydde, men det estetiske er også viktig for oss i vegvesenet, sier Moshagen, som akkurat har lagt ut detaljreguleringsplan for Vinstra vegpark ut til offentlig ettersyn.

Trekker ned helhetsinntrykket

For de ikke-utbygde områder langs innkjøringa til Vinstra har kommunen tatt ansvar for detaljregulering.

– Slik vil vi sørge for forskjønnende elementer, sier næringssjefen.

– Vi har også tatt initiativ og bevilget penger til å få lagt ned høyspent i bakken ved Peer Gynt-senteret, gjennom et samarbeid mellom kommune, vegvesen og energiverk. Vi skal videre ha prosjekter for å se på området ved Vinstrahallen, legger Tofte til.

I høst var Planutvalget på befaring i E6-linja for å bli orientert og for å se hvordan det vil bli.

– Politikere og administrasjon vil fortsatt ha fokus på området, med oppfølging og nye befaringer. Utbyggingen går fort framover, og det er en utfordring å følge med på alle detaljer, sier Tofte. En relativt lang strekning mellom Harpefoss og Vinstra er allerede asfaltert og ferdig.

– Mye av byggene som ligger langs vegen vil bli godt synlig. Jeg har hatt med folk på befaring tidligere, og de er imponert over landskapet. Men å møte et industriområdes bakside kan trekke ned et ellers godt helhetsinntrykk. Det er bra dette settes fokus på, avslutter Moshagen.