– Både næringsliv og politikere har i mange år kjempet for å få en ny hovedfartsåre, og dette vil dra mye positivt med seg. Samtidig er finansieringen av veier i Norge basert på spleiselag, noe som kan være hemmende for næringsliv og bosetting i Distrikts-Norge, sier daglig leder for Midt-Gudbrandsdal næringsforening, Frank Mathisen.

Handler om distriktsutvikling

Bomsatser har vært et tema i næringsforeninga både i forkant og under selve byggingen av E6, og sammen med politikerne, har målet vært å få redusert, eller fjernet bruken av bompenger i Midtdalen.

– Vi har prøvd å bekjempe denne måten å finansiere utbygging på, nettopp fordi det handler om distriktsutvikling. Derfor er det viktig at det tas opp jevnlig ved for eksempel enkelthistorier. Hva er det Norge skal være i framtida, og hvor skal veksten ligge?

«Slå i hjel» det andre

– Hvilke konsekvenser kan bompengeavgiften få, tror du?

– For at folk skal bosette seg i distriktet er det én ting som gjelder; jobb. Konkurransedyktighet, avstander, sats på arbeidsgiveravgift og bompenger kan være utslagsgivende. En ny og kjappere veg kan være et pluss, det er ingen problem å bo i Ringebu og jobbe på Otta. Drepen er jo om det betyr at du får en ekstra månedlig utgift på flere tusen kroner. Det ene initiativet kan fort «slå i hjel» det andre, mener Mathisen, som deltar, i et E6-forum sammen med vegvesenet, ledet av fylkesordfører Gro Lundby.

– Forumet er sammensatt av ordførere på strekningen og representanter for næringslivet. Dette er et fora vi får mulighet til å ta opp bompengeavgiften direkte, sier Mathisen.