I følge reguleringsplanen var de forespeilet en sju meter brei veg med tre meter breie fortau på begge sider. Nå ender de opp med en veg uten fortau.
– Vi ender opp med en lite trafikksikker og lite pen bakgate, sier de tre næringsdrivende langs vegen, Åge Melbø på vegne av Gausdal Landhandleri eiendomsselskap, Kjell Lyngstad i Lomoen bil og Tor Stenseng i Fron Maskinutleie.
Vegen ligger bak forretningsbygget til Skarpsno Vinstra AS ved Per Tore Teksum.
– For trangt
Handelsvegen går langs baksiden av bygget der lasterampene til de forskjellige forretningene er montert.
Clas Ohlson til Vinstra
Disse lasterampene får inn- og utlasting fra siden, men gjør uansett sitt til at lastebilene med varer krever litt ekstra med plass for å snu og rygge seg inntil ved lasting og lossing.
– Kommunen har tillatt en plassering som ikke tar hensyn til våre innspill, og det begrenser mulighetene vi har i framtida til å utnytte våre eiendommer i den retningen. Det er rett og slett blitt for trangt, og det sa vi i fra om, men våre innspill ble ikke tatt hensyn til i det hele tatt tross møter, befaring og telefoner, sier Åge Melbø som er nærmeste nabo på motsatt side av handelsvegen.
Svart asfalt
Kjell Lyngstad reagerer også på at det ikke er tatt hensyn til forskjønning i denne prosessen.
– Det blir ikke fortau, og dermed blir hele vegen mer som en lagerplass. Vi står igjen med ei svart asfaltert flate, sier Lyngstad.
Nye arbeidsplasser i Lomoen
Fortau må komme senere
Kommuneingeniør og virksomhetsleder i Nord-Fron kommune, Bjørn Bjørke, sier det var naturlig å la Skarpsno AS få slippe til med grunnarbeid – uten at det har vært foretatt noen omregulering.
– Her får ingen fullgode løsninger på alle detaljer, men på enkelte plasser har vi fått til bedre løsninger enn før. Fortau må komme senere som en egen sak. Her må det bevilges penger og kjøpes areal før det kan realiseres, tilføyer Bjørke.
Les også mer om saken i papirutgaven av Dølen torsdag 13. oktober.