I 2014 initierte Oppland fylkeskommune prosjektet for å bistå de fem regionenes arbeid med befolkningsvekst, blant annet gjennom nettsida finnehjem.no. Prosjektet disponerte totalt seks millioner. Pengene ble brukt til å lønne prosjektleder, dekke produksjon av ca. 40 videoer og artikler til nettsida, i tillegg til promotering av innhold på Facebook.

Men ved prosjektets slutt i 2016, sto det ennå penger igjen. Disse brukes nå til en noe redusert versjon av prosjektet, med om lag 3 - 400 000 kroner til disposisjon årlig, til og med 2019.

Liten synlighet hos kommunene

Ingen av midtdalskommunene eller regionrådet har lenket videre til denne sida, eller delt aktivt i særlig grad i sosiale medier. Det stusser ordfører Ole T. Muriteigen i Sør-Fron litt over.

– Samarbeidet gjennom regionrådet på dette området har vært en grunn til at vi ikke har utført lignende arbeid, sier han, før han understreker at kommunen jobber kontinuerlig med informasjonsarbeid i det daglige.

Da arbeidet med finnehjem.no pågikk for fullt, bidro regionrådet i Midt-Gudbrandsdal hovedsakelig som sparringspartner. Regionrådet har ikke hatt en egen nettside, og dermed ikke mulighet for deling, opplyser regionrådsleder Irene Teige Killi.

Hva gjelder målretta informasjonsarbeid, har hun mer tro på å øke kunnskapen om å bli synlig på nett, enn at kommunene skal dele mer info og oppdatere flere sider.

– Det finnes flere aktører som tilbyr informasjon tilpasset ulike grupper i regionen, spørsmålet er om det trengs mer? Jeg tror på søkemotoroptimalisering, som vi har tilbudt kurs i for næringslivet i Midtdalen.

– Kunne nok fulgt opp bedre

– Det dumme med prosjekter er at de varer en periode og så tar det slutt. Men det har absolutt en verdi, sier Tor Kristian Mjelde, tidligere prosjektleder for Oppland+.

Ifølge Mjelde var det ikke et krav at regionråd og kommuner skulle dele innholdet videre.

– Noen kommuner delte i ganske stor grad, mens andre ikke gjorde det. Jeg kunne nok fulgt det opp bedre, sett i ettertid, sier han.

I dag er publiseringsraten til finnehjem.no betydelig redusert, men deler av innholdet er ennå aktuelt. Mjelde understreker at midtdalskommunene jevnt over er flinke til å gjøre info tilgjengelig.

– Jeg syns kommunene ligger supert an, med den nødvendige informasjonen ute. Folk søker gjerne spesifikt etter det de vil vite mer om.

Han oppfordrer likevel kommunene til å «dyrke» sitt eksisterende innhold i større grad.

– Tilflytting bør ligge høyt opp på sidene, slik at letingen reduseres til et minimum. Få det opp på fronten!

– Har ikke fasiten på alt

Nord-Fron har samlet en del relevant informasjon under egen fane på kommunens nettside. Ringebu avsluttet i fjor sitt treårige bolystprosjekt. På nettsidene finnes informasjon om tomter og lenker til egne sider hvor folk kan dele boliger til både leie og salg.

Vil du vite mer om barnehagesituasjonen, ledige jobber, muligheten for å leie kontor eller lignende, må du søke videre på egen hånd.

Sør-Fron har per nå ingen samla oversikt på egne nettsider over det kommunen kan tilby nye innbyggere. Mye av informasjonen ligger allerede tilgjengelig, men du må sjøl søke deg fram til hvert enkelt tema.

Men i likhet med Ringebu, skal kommunen nå jobbe mer spesifikt med boligsituasjonen, blant annet for å øke tomtesalget, opplyser Muriteigen.

Killi, i regionrådet, syns det er vanskelig å si hva som fungerer best for å nå ut med info.

– Vi prøver absolutt. Jeg sier ikke at vi er gode nok på dette, men vi har ikke fasiten på alt, avslutter hun.

Nettsida var en av kanalene for Oppland+-prosjektet. Foto: Skjermdump