”Rundkjøringen” han omtaler, er trafikkelementet som erstattet rundkjøringen på gamle E6 inn til Vinstra fra sør. Et element som har til hensikt å framstå som en slags portal inn til Vinstra på gamle E6, som i dag har får navnet Gudbrandsdalsvegen. I tillegg til å fungere som portal, skal den også sørge for at trafikantene senker farten betraktelig inn mot 40-sona gjennom Vinstra.

Skylder på designfeil

Kjell Seim er seksjonssjef i Statens vegvesen med ansvar for trafikksikkerhet og forvaltning, men han er mer enn det. Han har også mastergrad i rundkjøringer og har 40 års erfaring i arbeid med konstruksjon og forståelse av rundkjøringer. Rundkjøringsekspert Seim, trodde først grunnen til at dette trafikkelementet blir brukt som rundkjøring, var at brøytemannskapene hadde brøytet rundt, slik at bilistene har oppfattet dette som en rundkjøring. Dølen kan avkrefte at så er tilfelle – brøytemannskapene har ikke brøytet rundt – kun i vegbanene. Dølen kan også fortelle at denne trafikkelementet har blitt brukt som rundkjøring før snøen kom. Da stiller saken seg annerledes.

– Da er det helt klart en designfeil ute og går. Selv om det ikke er skiltet rundkjøring og vikeplikt, så inviteres det til at trafikantene kan forstå det dit hen at den også har en funksjon som rundkjøring.

– Du tror ikke at det bare er gammel vane, siden det var en rundkjøring der fra før?

– Nei, det tviler jeg på. Men om den skal stå slik til evig tid, så blir det i alle fall en uvane at folk bruker den som en rundkjøring. Vi ønsker så absolutt ikke å ha trafikale løsninger som bidrar til slik uønsket kjøring, påpeker Seim. Han ser ikke annen råd enn strakstiltak og ombygging av ”rundkjøringen”.

Fylles med snø og bygges om

– Som strakstiltak må midtrabatten som skiller de to vegbanene fylles med snø slik at det ikke er mulig å ta svingen rundt og inn i andre vegbanen motsatt veg. Som en permanent løsning, når snøen er borte, må hele midtrabatten som deler de to vegbanene bygges om med kantsteiner som er såpass høye at de verken inviterer til, eller muliggjør, at det kan fungere som en rundkjøring.

– Har du vært borti lignende før?

– Nei, ikke slikt som dette. Vi har sett noe lignende et par steder der det er gjennomført trafikale miljøtiltak i tettsteder som på Vinstra, men denne løsningen er det ytterst får av, og her har vi som sagt å gjøre med en designfeil.

Løftet opp i systemet

Seim kan fortelle at han allerede har løftet denne saken høyere opp i syetemet, og at ting vil skje.

– Byggleder i Statens vegvesen er nå informert om dette, så her vil det bli forandringer. Samtidig er jeg veldig glad for å få slik informasjon. vi lærer og høster erfaringer av det.

- Hvilken karakter gir rundkjøringseksperten denne rundkjøringen?

– Denne får en soleklar null som rundkjøring. Ganske enkelt fordi det ikke er en rundkjøring og heller ikke ment å skulle fungere som det. Vi må designe og bygge slik at vi får det kjøremønsteret og den farten vi vil ha.

Det er sørgående trafikk ut fra Vinstra som tar seg en svingom i "rundkjøringen".
Oversikt: Trafikkelementet i vegbanen er ment å fungere som et farsdempende tiltak, og som portal inn til Vinstra by.