Første gang på toppen av pallen

Martin Kongsli fra Vinstra hentet hjem sin første NM-seier i crosskart på Gardermoen sist helg.

I farta: Crosskarten er et forholdsvis lite kjøretøy, men kommer opp i 130-140 km/t.  Foto: Kjell Vidar Bergly

Nyheter

- Det kunne jo ikke gått bedre! Jeg har deltatt i mange år og fått alle andre plasseringer, nå har jeg forsøkt å vinne også. Martin Kongsli sier seg godt fornøyd med sin første seier i et NM.

Vinstraværen kjørte sist helg første runde i NM i crosskart under sesongåpningen på Gardermoen Motorpark. 74 deltakere, fordelt på fem klasser, sto på startstreken. Kongsli kjører 250 kubikk.

- Når jeg åpner sesongen sånn, blir det lettere å spørre sponsorer. Det er ingen tvil om at dette er kostbart å drive med, sier han.


Crosskartkongen:

Fra null til hundre på tre sekunder

Martin Kongsli likte ikke fotball og ski i barndommen. Derfor ble motor hans store lidenskap.

 

Eneste i Midtdalen

Kongsli har holdt på med crosskart siden han var 10-12 år gammel og har deltatt i norgesmesterskap siden 2009. Per nå er han den eneste i Midtdalen som driver med denne typen motorsport.

Bilene som brukes er bygd sammen av en rørramme med motorsykkelmotor. Totalt kjøres det i seks ulike klasser, der motoren er utslagsgivende for kategori. Crosskart er er den formen for motorsport som går fortest etter prisklasse.

- Det er egentlig kostnadene som avgjør klasse, jo større motor, jo høyere driftskostnader. Det er kun utgifter med dette her, humrer han.

Kjøretøyene kommer opp i 130-140 kilometer i timen. Da gjelder det å ha utstyret i orden.

- Vi er ganske godt beskytta underveis, du føler nesten at du kler på deg bilen.


Daglig leder ved Vinstra Motorsportarena

Nysjefen på Pallane

Den nyansatte daglige lederen av Vinstra Motorsportarena på Pallane, er stinn av erfaring fra motorsporten.


På hjemmebane

Neste NM-runde går av stabelen samtidig som Countryfestivalen i sommer, noe Kongsli syns er dumt. Men har en først sikra seg en førsteplass i NM, blir det for dumt å ikke gi jernet videre.

- Det er fem runder totalt og jeg har ambisjoner om å delta på alle.

Om ikke så altfor lenge, får han mulighet til å trene på hjemmebane, når den nye motorsportbanen i Pallane på Vinstra står ferdig. Det vil gjøre hverdagen litt lettere.

- De nærmeste banene er på Gjøvik og Bjorli, så det blir jo litt reising da - og ikke minst tidkrevende.

Se finalerunden her: