- Det kunne jo ikke gått bedre! Jeg har deltatt i mange år og fått alle andre plasseringer, nå har jeg forsøkt å vinne også. Martin Kongsli sier seg godt fornøyd med sin første seier i et NM.

Vinstraværen kjørte sist helg første runde i NM i crosskart under sesongåpningen på Gardermoen Motorpark. 74 deltakere, fordelt på fem klasser, sto på startstreken. Kongsli kjører 250 kubikk.

- Når jeg åpner sesongen sånn, blir det lettere å spørre sponsorer. Det er ingen tvil om at dette er kostbart å drive med, sier han.

Eneste i Midtdalen

Kongsli har holdt på med crosskart siden han var 10-12 år gammel og har deltatt i norgesmesterskap siden 2009. Per nå er han den eneste i Midtdalen som driver med denne typen motorsport.

Bilene som brukes er bygd sammen av en rørramme med motorsykkelmotor. Totalt kjøres det i seks ulike klasser, der motoren er utslagsgivende for kategori. Crosskart er er den formen for motorsport som går fortest etter prisklasse.

- Det er egentlig kostnadene som avgjør klasse, jo større motor, jo høyere driftskostnader. Det er kun utgifter med dette her, humrer han.

Kjøretøyene kommer opp i 130-140 kilometer i timen. Da gjelder det å ha utstyret i orden.

- Vi er ganske godt beskytta underveis, du føler nesten at du kler på deg bilen.

På hjemmebane

Neste NM-runde går av stabelen samtidig som Countryfestivalen i sommer, noe Kongsli syns er dumt. Men har en først sikra seg en førsteplass i NM, blir det for dumt å ikke gi jernet videre.

- Det er fem runder totalt og jeg har ambisjoner om å delta på alle.

Om ikke så altfor lenge, får han mulighet til å trene på hjemmebane, når den nye motorsportbanen i Pallane på Vinstra står ferdig. Det vil gjøre hverdagen litt lettere.

- De nærmeste banene er på Gjøvik og Bjorli, så det blir jo litt reising da - og ikke minst tidkrevende.

Se finalerunden her:

Crosskarten er et forholdsvis lite kjøretøy, men kommer opp i 130-140 km/t. Foto: Kjell Vidar Bergly