I kortversjon starter historien slik: EtT av de få operative norske fly under krigsvåren nødlandet på Losna-isen den 24. april 1940. Om bord i flyet Fokker G.V.E 323, var flyveren Henrik Stenwig og flyspeideren Halvdan Mehre.

Vinstra Hotel 1948: Det var her, på Vinstra Hotel, at en full tysk offiser ville henrette de to norske flyverne.

Ble tatt til fange

Hensikten var å oppsøke Hærens overkommando som de trodde hadde base på Øyer eller Lillehammer, men overkommandoen hadde rømt lenger nordover dalen, så de landet midt i fanget på framrykkende tyske tropper. De ble tatt til fange, men ikke uten dramatikk. De prøvde å flykte over isen og inn på land, men det var overvann på isen og de ble håpløst å rømme unna – de løp og krøp inn til land der fikk de gjemt sin våpen i lyngen før de overga seg omringet av tyske soldater fra et motorisert mitraljøsekompani.

Tyskerne skjøt som bare faan, kunne flyveren Stenwig fortelle i et intervju i 2006, og etterpå ble de plassert i en kommandobil og skjenket fulle. Tyskerne bød nemlig mot natta de to fangene på solide mengder med brennevin halvblandet med kaffe.

– Sterk som døden, og vi drakk, vi ble kav fulle begge to, forteller Stenwig i intervjuet.

Synker: Flyet til Stenwig og Mehre like før det synker i Losnavatnet.

Et hyggelig måltid

Dagen etter ble de to flyverne ført til en gard i Ringebu der de skulle overnatte. I følge historien til Stenwig, ble det et ganske så merkelig og nesten hyggelig lag. De delte hus med den tyske überleuntant som bød på et solid måltid med nykokte egg i husets kommandosentral. Stenwig og Mehre var veldig forundret over å få en slik behandling av soldatene som dagen før hadde skutt og prøvd å drepe dem.

Kvam kirkegard: Tyske soldatgraver på Kvam krikegård.
Hundorpbrua: Hundorpbrua ble også sprengt av norske styrker.

Skrekkmøte på Vinstra Hotel

Neste dag ble de fraktet nordover til Vinstra – det skulle ikke bli en like hyggelig opplevelse som den på garden i Ringebu. I disse dager pågikk kampene i Kvam, og tyske soldater kvilte mellom slagene på Vinstra Hotel. Og på Vinstra Hotel ble de to uniformerte norske flyverne plassert med vakt. Stenwig forteller følgende i intervjuet om en episode på Vinstra hotel 26. April 1940:

- Og så kom det en sørpe full tysk offiser inn, møkk full. Dette var jo i 9-10 tiden om morgenen. ”Ah, englische kriegsgefangene, ja, die mussen wir schiesse”. Ja han trakk maskinpistolen opp. ”Die norweger, dise schissen ihre gefangene, das soll ich auch. Men så kom det gudskjelov inn en kaptein og fikk stoppet det. Det var ganske lite trivelig, han hadde pinadø skutt oss han, altså.

Bombetokt: Bilde av ett av flyene som deltok i det siste allierte bomberaid i andre verdenskrig - Halvdan Mehre som rømte fra tyskerne i Gudbrandsdalen, deltok i dette bomberaidet.

Mehre rømmer

De to flyverne overlever fangenskapet på Vinstra Hotel, men det skjer mer. De to flyverne var internert, og tysk fangeleir ventet. Så klarer på ett eller annet vis flyver Halvdan Mehre å rømme. Stenwig har ingen forklaring på hvordan han greide det, men Mehre kom seg over til Sverige og videre til England og flyverskolen Little Norway i Toronto i Canada. Han ble mannskap på et britisk bombefly resten av krigen, og natt til den 3. mai 1945, deltar han i det siste bombetoktet de allierte gjennomførte over tysk jord under andre verdenskrig – Kiel ble bombet den natten. Mehre døde av kreft i 1954 –da med graden oberstløytnant i luftforsvaret. Henrik Stenwig endte opp i tyske fangeleirer, og var ved krigens slutt i 1945 i fangeleiren Buchenwald utenfor Berlin. Han døde i 1911.

Kilde:

Boka ”Flyalarm. Luftkrigen over Norge 1939 – 1945.”

Pål Rustads intervju med norske krigsflyvere i 1997.

Sundbrua: Sundbrua etter å ha blitt sprengt av norske soldater.