Det er norgesreklame på en ny måte, med bunader i til dels svært alternativ bruk.
Bunadsutfordring
Klatring i Skultelen på Sør-Fron, ski på Gålå og stisykling i Ulbergskogen i Ringebu, er litt av det vi vil få se - og alle kjører hardt, i bunad.
Blant de dugnadsvillige og spreke midtdølene, er Ånen Giverhaug og familien fra Vinstra, som stilte opp i bunad og sto på ski i vårsnøen på Gålå.
Reklamefilmen for å selge området skal vise den moderne Gudbrandsdalen der den nye livsstilen og kulturen møter den gamle kulturarven.
– Filmen vil kunne tjene både reiseliv og bolyst markedsføringsmessig, sier Karen Lauvålien, innholdsansvarlig i destinasjonsselskapet Visit Lillehammer. De håper videoen skal «gå viralt» på nett.
Bidrag frå RMG
Produksjonen har fått økonomisk bidrag fra Regionrådet for Midt-Gudbrandsdalen, øremerket lokale aktører innen filmproduksjon, musikkproduksjon og koreografi.
Produksjonen er filma, regissert og klipt av Kjetil Høye Sviland i TIMBR.
– Det har vært veldig gøy, og veldig mye dugnad fra mange, sier han.
– Det har vært helt rått. I løpet av den korte tiden, fra vi planla filmen til vi faktisk var i gang med produksjonen, har vi møtt enormt engasjement og «ja-mentalitet», sier Karen Lauvålien.
Avslutta med vafler
Juliane Bay fra Loftet dansestudio har koreografert og stilt med bunadskledde dansere, Fron Trasher-team stilte med skateboardere i bunad, gjengen fra Værfast i Ringebu stilte på stisykling, to viste fjellklatring på Skutelen, Ånen og familien i bunad på ski, tråkkemaskinen på Gålå med sjåfør, Ringebu Stavkirke åpnet dørene og familien Bay stilte gården sin til disposisjon.
– Naboen ble satt i sving med å galoppere på hest, og moren til Juliane stilte på traktoren, alt i bunad selvfølgelig.
– Når vi da i tillegg fikk avslutte produksjonen med nystekte vafler på kjøkkenet hos familien Bay, ja da blir man ganske overveldet, sier Lauvålien.