Denne uka ble første «jafset» med gravemaskinen tatt. AF Decom står for rivningen, og maskinfører Stig Tore Dahl fra Vinstra gikk onsdag i gang med den to uker lange jobben. Alt innvendig er fjernet, og gitt bort eller solgt til forskjellige lag og foreninger.

Statens vegvesen kjøpte Fryatun i 2014. Brede Bystadhaugen i Dølamat leide og drev stedet fra 2015 til 1. oktober i fjor. Bystadhaugen var ikke interessert i å forlenge avtalen, og serveringsstedet ble dermed stengt.

Vegvesenets vurdering

Bygget rives for å gi plass til ny E6. Men det er uvisst når det skjer. Arnt Roar Musdalslien i Statens vegvesen forklarer hvorfor det rives allerede nå, mange år før utbyggingen av ny E6 på stedet kan starte.

– Vegvesenets vurdering var at enten må en ny leiekontrakt lyses ut eller så må stedet avvikles og rives. Vi valgte rivning. Det er flere grunner til det. Det er ikke rimelig å tro at det er mulig å leie ut stedet i de kommende ti år. Det skulle gjennomføres en større riveentreprise på strekningen Frya – Sjoa – Otta i alle tilfeller, og det er rasjonelt å ta med alle bygninger i samme jobben, sier han.

Strenge regler

Byggeleder Jan Erik Kristiansen og prosjektleder Vegar Krekvik fulgte med på oppstarten, og var fornøyd med jobben den unge maskinføreren gjorde. Og for de som tror at det bare er å «meie ned» bygget, kunne de to opplyse om at det er strenge regler for sortering og gjenvinning. Det så vi et tydelig bevis på da Stig Tore Dahl brukte den store maskinen til å fjerne plastikken fra taket.

Statens vegvesen forventer mange skuelystne under rivningen. De ber om at man respekterer skiltingen, holder avstand, og ikke sinker trafikken på E6, som går forbi stedet.

I gang: Fra venstre maskinfører Stig Tore Dahl, prosjektleder Vegar Krekvik, byggeleder Jan Erik Kristiansen og Eli Ramstad, kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen. Foto: Ole Magnus Røen
Stengt og klart for rivning. Foto: Ole Magnus Røen