Nord-Fron dårligst på kommunikasjon i Midtdalen

Forbrukerrådet har sjekket ut hvordan det står til med kommunenes kommunikasjon ut mot innbyggerne.

Test: Nord-Fron kommer dårligst ut av midtdalskommunene i Forbrukerrådets undersøkelse.  Foto: GuroVollen/arkiv

Nyheter

Fra oktober til januar har Forbrukerrådet testet hvor gode norske kommuner er til å hjelpe folk med spørsmål som vedrører ulike kommunale tjenester.

- Kommunene må gjøre innbyggerne til hovedpersonene. Det er dem de er til for. De må spørre innbyggerne om hva de synes, ta svarene på alvor, og være åpne om dem, uttaler direktør Inger Lise Blyverket i pressemeldingen fra Forbrukerrådet.

Øverst på lista for Oppland havner Søndre Land, etterfulgt av Nordre Land. Nederst havner Lesja, med Lom på plassen over. Av midtdalskommunene er det Ringebu som kommer høyest opp, på en 12. plass (av totalt 26 kommuner). Sør-Fron ligger på 14. plass, mens Nord-Fron ender på 17. plass i oversikten.

Kommunene er av testmedarbeidere forespurt svar på spørsmål som omhandler skolefritidsordning, byggesaksbehandling og muligheten for fast hjemmehjelp. Svarene har så blitt vurdert etter hurtighet og relevans.

Hver kommune mottok tre separate e-poster og to telefonsamtaler. I tillegg har selskapet som utførte testen lett etter spesifikk informasjon på den enkelte kommunes nettside, opplyser Forbrukerrådet.

Se fylkesresultatene her: