Prikkbelastning virker ikke: Flere og flere blir bøtlagt for mobilbruk under kjøring

Etter at det i 2019 ble innført prikkbelastning for ulovlig bruk av mobil under kjøring, har antallet mobilbøter faktisk steget med mer enn 6 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

Å knipse selfie med trutmunn bak rattet, er livsfarlig i trafikken.  Foto: Ford Motor Norge

Nyheter

Fra 1. januar i år får du to prikker i førerkortet dersom du blir stoppet for ulovlig mobilbruk. I tillegg vanker det et forenklet forelegg på 1700 kroner.


8740 fikk mobilbot i første halvår 2019

Ifølge ferske tall fra Skatteetaten fikk hele 8740 nordmenn en såkalt mobilbot i løpet av første halvår 2019. I samme periode i fjor fikk 8233 personer tilsvarende. Det er en økning på 6,2 prosent.

- Med myndighetenes innføring av prikkbelastning for ulovlig mobilbruk i trafikken, var målet at strengere straff skulle føre til at færre bruker mobil når de kjører. Når det stikk motsatte har skjedd, er det ikke bra. Det kan skyldes at politiet har hatt flere kontroller, men samtidig så er det bare å se rundt seg i trafikken. Dette handler også om holdninger. Det er dessverre altfor vanlig å tukle med mobilen mens en kjører bil, sier informasjonssjef i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), Jan Harry Svendsen.

Sammen med Ford Motor Norge ønsker nå If og ATL å endre holdningene til unge sjåfører mellom 18 og 26 år som nettopp har fått førerkort. Gjennom det internasjonale og gratis opplæringsprogrammet Ford Driving Skills For Life får de unge blant annet selv erfare hvor farlig det er å bruke mobilen mens de kjører bil.


Mobilbruk i bil straffes med bøter og prikker

Fra i morgen innføres strengere straffer for bruk av mobiltelefon mens du kjører.

 

Unge sjåfører er verstinger

De siste årene har antall forenklede forelegg - for den potensielt livsfarlige mobilbruken bak rattet -ligget mellom 18 og 20 000 årlig. 2018 endte opp med 18 419 utskrevne mobilbøter.

Ifølge en undersøkelse fra If er det flest unge sjåfører som oppgir at de fikler med mobilen mens de sitter bak rattet. Mens 2 av 10 nordmenn oppgir at de gjør dette, er andelen i aldersgruppen 18-29 år hele 39 %.

Sammen med Ford Motor Norge ønsker nå If og ATL å endre holdningene til unge sjåfører mellom 18 og 26 år som nettopp har fått førerkort. Gjennom det internasjonale og gratis opplæringsprogrammet Ford Driving Skills For Life får de unge blant annet selv erfare hvor farlig det er å bruke mobilen mens de kjører bil.

To sekunder uoppmerksomhet en kritisk grense

Ifølge Samferdselsdepartementets høringsnotat til den nye prikkbelastningsordningen, kan det å bruke mobiltelefonen mens du kjører, utgjøre en stor fare i trafikken:

  • Generell uoppmerksomhet hos fører av bil bidro til nesten hver tredje dødsulykke i trafikken i perioden 2011-2015. Distraksjon fra kilder i eller utenfor bilen bidro til 10 % av dødsulykkene i samme periode.
  • Fikler du med telefonen er risikoen for en ulykke mellom 22 og 164 ganger høyere enn om du ikke gjør det.
  • Flere studier har vist at to sekunder er en kritisk grense for hvor lenge man kan ta vekk blikket fra veien før risikoen for farlige hendelser øker betraktelig.