Frønning ble beste norske i kross-EM i Italia

Jan Olav Beitmyren kom fem minutter bak vinneren, og sikret seg dermed en 12. plass

  Foto: Tor Larsen/ arkiv

Nyheter

Store mengder regn skapte trøbbel for utøverne under masters-EM i kross i Trentó i Italia lørdag.

- Jeg hadde sikta høyere enn 12. plass, men det ble for mye løping, sier Jan Olav Beitmyren som er på tur inn i flyet som skal ta han hjem til Norge.

Beitmyren er likevel fornøyd med egen prestasjon når man ser på omstendighetene.

- Det er arttigt å være beste nordmann så klart, man må nesten bare være fornøyd med det man klarer å prestere den tiden det står på, sier han.

Han forteller til nettstedet landevei.no at med gjørme til knes og hjul og drivverk som ikke fungerte optimalt ble det en har opplevelse.

Det ble et tungt løp med vanskelige forhold.   Foto: Privat

Beste norske

Beitmyren ble nummer 12 i klassen 55-59 år, og var beste norske i mesterskapet.

- Slike forhold takler jeg rett og slett ikke. Jeg er vant til å sykle på glatt underlag, men dette var noe helt annet. Løypa var tre kilometer lang og vi løp garantert over to av kilometerne, sier han til Landevei.

Beitmyren syklet mer på første runde, men sier at han tapte på det. Ut fra start var han nummer fire eller fem, men ble utover i løpet passert av folk som tok beina fatt og løp. Frønningen sier han aldri har vært med på noe lignende.

- Jeg ser jo at jeg har bra kapasitet sammenlignet med de andre i min aldersklasse, men jeg er for dårlig på denne typen underlag. Dessuten trener jeg overhodet ikke på løping, så når jeg må løpe to tredjedeler av løypa blir jeg stiv som en pinne med en gang, forklarer han.

Vinneren kom fem minutter og tolv sekunder før Beitmyren.

Mye gjørme gjorde at to tredjedeler av sykkelrittet ble tatt til fots.   Foto: Privat

Klar for NM

Nå skal syklisten forberede seg til NM neste helg. Han har vunnet de fem siste årene, og har store planer om å gjenta suksessen også i år.

- Denne uka går med til oppkjøring. Jeg planlegger å ta en rolig tur i morgen og en skikkelig hard økt i midten av uka, det gjelder å holde bena i gang, sier Beitmyren.