Dette kan du gjøre hjemme i korona-krisa

Vi har blitt bedt om å bli hjemme. Her er noen forslag til hva du kan bedrive tiden din med.

Når vi alle skal være mer hjemme må vi bli kreative når det kommer til trening. 

Nyheter

De fleste av oss er mye hjemme nå. Vi skal unngå store folkemengder, sosiale sammenkomster og jobbe hjemmefra. Før koronaen kom var det mange av oss som ønsket oss mer tid hjemme. Når vi blir tvunget til det, er det imidlertid en annen sak. Kommunepsykologen har forklart oss hvordan isolasjon kan påvirke oss. Nå gjelder det å gjøre ting som kan distrahere oss litt fra den usikre fremtiden. Her er noen forslag til hva du kan finne på:

Bake

Vi vet ikke når skolene åpner igjen, vi vet ikke når vi kan flytte ut av hjemmekontoret og vi vet ikke hvor lenge hverdagen blir slik den er nå. Men vi vet hvor mye gjær man skal ha opp i en bolledeig, vi vet hvor mange grader de skal steke på og vi vet at det er godt å tenke på noe annet enn koronaviruset.

En god gjerning: Bak en kake eller boller og lever de på døra til noen som sitter i karantene.  Foto: Frank May

Matlaging og baking kan være en kjærkommen distraksjon. Søk etter barnevennlige oppskrifter på nettet og la podene bli med i prosessen. Nå har du tross alt tid til å la de rote litt med deigen. Kanskje kan dette bli noen gode barndomsminner?


Sykehjemmene har isolert seg selv: -Mange tenker tilbake på krigen

Sundheim, Sørheim og Linåkertunet tillater ikke besøk og forbereder seg på at krisen kan ramme dem.


Det du alltid utsetter

Du vet den tingen du sier du skal gjøre i helgen, men så kommer helgen og kosen og det ble ikke noe av likevel? Vel, nå har du mulighet. Du kan vaske bak ovnen, rydde i boden eller garasjen, sortere sokkskuffen, planlegge hva du skal plante i hagen eller sette opp et budsjett. Du kan også utfordre deg selv med å rydde ut fryseren og se hvor lenge du kan gå uten å dra på butikken.

Det er vel tvilsomt å finne en uspist grandiosa i gryseren, men det kan ligge andre skatter gjemt under det øverste laget. Nå kan du tømme fryseren og bruke tiden til å lage retter som tar lang tid.   Foto: Gorm Kallestad

Det er tid til å pusle med ting, rote rundt i gamle kasser og finne glemte skatter. Timene kan bare strekke seg ut, og når det passer kan du ta en pause på trappa med en kaffe og de nystekte bollene du har laget.

Når den gamle hverdagen en gang kommer tilbake har du plutselig en orden i hjemmet eller på skrotloftet. Du trenger ikke være produktiv om du ikke vil, men for mange føles det godt å få unnagjort ting.


Slik jobber de på sykehuset innlandet: -Analysene pågår for fullt

Avdeling for medisinsk mikrobiologi i Sykehuset Innlandet har bare denne uka analysert om lag 3.000 koronaprøver.


Lese

Mange av oss har noen bøker stående i bokhyllen. Noen har vi glemt hvor kommer fra og de fleste har vi kanskje ikke lest. Ta frem en av klassikerne og les. Vi sluker nettaviser, sitter pal fremfor dagsrevyen og følger konstant med på push-varslingene på telefonen. Det kan være godt å ta en digital pause med en god, gammeldags bok.

Ulest: Det ligger mange bøker rundt omkring i norske hjem. Kanskje vi skulle lest noen av de?  Foto: Sara Johannessen Meek

Om du synes det er vanskelig å konsentrere seg kan det være enklere og fint å lese høyt for noen andre. Ta en tur i skogen, tenn et bål og ha litt høytlesning for hverandre.


Politiet om de nye koronaforbudene: -Vi patruljerer mer i hytteområder

Politiet i Midtdalen har lagt en strategi for å hindre innbrudd i hytter


Ikke gjør noe fornuftig

Du kan også gjøre alt annet enn "fornuftige ting". Mange er kanskje opptatt av å utnytte denne tiden med å få gjort mest mulig. Det er også lov å gjøre ting som ikke nødvendigvis vil gjøre huset ditt mer ryddig eller utvikler deg personlig.

Du kan gjøre ting som ikke fører til noe annet enn glede. Dans til en sang fra gamle dager, se på bilder fra sommeren i fjor, dagdrøm deg bort til din neste ferie-destinasjon.


Mangel på saueklypparar: Midtdølane er ute med ei hjelpande saks

Da dei utanlandske profesjonelle saueklypparane reiste heim, måtte faglaga i landbruket ta ei "vareopptelling". Alle skal ha klypping før lamminga, og klypparar frå Midtdalen reiser rundt i heile Innlandet i desse dagar.


Ta en treningsøkt hjemme

Treningssenteret, fotballtreninga og yogatimen er lagt på is enn så lenge. De første dagene kan det være godt med en unnskyldning til å ikke trene, men etterhvert sniker rastløsheten seg innpå. Skritttelleren viser etterhvert et alarmerende lavt tall, og du innser at det er på tide å røre litt på kroppen.

Bruk ting du har hjemme til å trene. Her drar håndbakbryter Lars Mattis Andresen på en traktor for å trene seg opp. 

På youtube finnes det utallige trenings-videoer for alle nivåer. Fyll opp noen tomme brusflasker og bruk de som vekter, spring intervaller rundt huset eller ta sit-ups men du venter på at baksten skal heve seg.