I evalueringsrapporten, utarbeidet av konsulentfirmaet Zynk, konkluderes det med at Innlandet fylkeskommune håndterte situasjonen etter ulykka på en god måte. Det kommer fram i ei pressemelding tirsdag ettermiddag.

Analysen og evalueringen peker på at sikkerheten ble høyt prioritert, og beslutningslinjene var korte og effektive. Samtidig viser rapporten at fylkeskommunen også har en del å lære.

Rådgivningsfirmaet har intervjuet 27 personer i fylkeskommunen og blant de nærmeste samarbeidspartnerne som deltok i arbeidet med å håndtere brukollapsen. Krisehåndteringen får i snitt 4 av 5 oppnåelige poeng av de som ble intervjuet.

Evalueringsrapporten bygger i tillegg på analyser av planverk, dokumenter og saker i mediene om Tretten bru.

Få fagfolk og lange skift

Det læringspunktet som rapporten legger mest vekt på, er at det var en del uklarhet omkring roller og ansvarsområder blant de som jobbet med hendelsen. I noen funksjoner var det få fagfolk å ta av, og noen jobbet for lange skift.

Ifølge rapporten var det til tider uklart hva fylkeskommunen og Statens vegvesen, som i sin tid bygget brua, hadde ansvar for å uttale seg om. I tillegg jobbet politiet og Statens havarikommisjon med gransking og etterforskning på ulykkesstedet. Andre statlige aktører var også inne i prosessene for å sikre vassdraget, blant annet med tanke på natur og miljø.

Uventet og dramatisk hendelse

– Det at ei ti år gammel bru med full trafikk kollapser, er en svært uventet hendelse. Samferdselsavdelingens ansatte har lang erfaring i å håndtere naturskapte kriser som flom, ras og uvær. Det som skjedde på Tretten var dramatisk og stilte ekstra store krav til koordinering, sier fylkesordfører Even Aleksander Hagen.

Ifølge Zynks evaluering var fylkeskommunens evne til å sette krisestab raskt, og dermed skaffe alle nødvendige ressurser til å håndtere hendelsen, viktig for resultatet. Samferdselssjefen får ros for å ha vært aktiv og tilgjengelig for mediene.

Gode risikovurderinger

Samferdselssjef Aud M. Riseng er glad for at rapporten slår fast at fylkeskommunen gjorde gode risikovurderinger i den vanskelige situasjonen som oppsto da brua falt ned. Entreprenørene som skulle rive brua og berge bilene som sto fast på den, ble involvert på en god måte. Ingen ble skadet i arbeidet.

- Nå vil vi følge opp forbedringspunktene som har kommet fram i evalueringa. Vi skal oppdatere planene våre raskere etter øvelser og hendelser. Vi må også øve på samhandling med andre etater som har en rolle i krisehendelser på veg, sier Riseng.