foto
Christina Bu i Elbilforeningen er ikke fornøyd med at flere elbilister opplever at hurtigladeren ikke fungerer. Foto: Elbilforeningen

– Her har ladebransjen en jobb å gjøre, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Stor økning fra 2021

Elbilisten er Elbilforeningens årlige undersøkelse blant elbilister. I 2022 svarte 50 prosent at de ofte eller av og til opplever at laderen ikke fungerer på hurtigladestasjonen. Det er en økning fra 42 prosent i 2021.

- Problemer når du skal hurtiglade er noe av det som frustrerer våre medlemmer aller mest. Mange medlemmer ringer medlemsservice og melder om ladere som ikke fungerer, tungvinte mobilapper og kompliserte betalingsløsninger, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Ladebransjen har en jobb å gjøre

Bu har en tydelig oppfordring til ladebransjen.

- De må sikre at hurtigladerne fungerer og forbedre kundevennligheten. Også burde de tilby kortbetaling eller roaming, som for eksempel Ladeklubben. Det er løsninger som muliggjør betaling på tvers av ladeselskapene. Elbilforeningen har i årevis sagt til ladebransjen at våre medlemmer ønsker seg enklere betalingsløsninger, fortsetter hun.

- I Norge kan du betale med kort når du kjøper pølser eller låser deg inn på toalettet i parken, men ikke når du hurtiglader, sukker Bu.

Kø på ladestasjonen

I årets undersøkelse svarer også 50 prosent at de av og til eller ofte opplever kø på ladestasjonen. Det er på samme nivå som fjorårets undersøkelse.

- Mange opplever fortsatt kø på ladestasjonene, men i en tid hvor antallet elbiler på veien øker betraktelig er det fint å se at ikke flere elbilister enn tidligere opplever kø, sier Bu. Og legger til: - Det er bygget mange nye ladere det siste året, men utbyggingstakten må økes for å holde tritt med elbilsalget.

Vær tålmodig på ladestasjonen

Elbilforeningen oppfordrer elbilister til å være tålmodige i ferietrafikken.

- Det er lurt med et køsystem på hurtigladestasjonene. Man bør avslutte ladingen når bilen er ladet 80 prosent. Å lade de siste 20 prosentene tar lang tid, og kan lage kø. Også er det viktig at man hjelper hverandre hvis man har problemer, avslutter Bu.

Fakta om «Elbilisten 2022»

  • Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbileiere.

  • Elbilisten 2022 er den ellevte undersøkelsen som er gjennomført.

  • Undersøkelsen gir blant annet svar på hvem elbileierne er, hvorfor de valgte elbil, hvordan de bruker elbilen og hvor fornøyde de er med elbilen sin.

  • Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 31. mars – 27. april 2022.

  • 16.579 personer har svart på undersøkelsen