Forrige uke tilbringer ungdommene fra Vinstra vidaregåande og Gausdal videregående skoledagene sine i Nice i Syd - Frankrike.

Den franske skolen « Pierre Overall» har i en årrekke samarbeidet med entusiastiske og driftige fransklærere i Norge, som ønsker å gi elever mulighet til å tilbringe en uke i Frankrike for å lære fransk i autentiske omgivelser. De norske elevene fra Gudbrandsdalen er de første norske ungdommene som franskmennene tar imot etter Covid.

Fullt opplegg

Fransklærer ved Vinstra vgs, Guri S. Tofte, har flere ganger arrangert lignende opphold. I år har hun samarbeidet med fransklærer Britt Kreutzmann ved Gausdal vgs. - Gjennom samarbeidsprogrammet som de norske videregående skolene har med «Pierre Overall» får elevene en unik mulighet til å lære seg fransk i Frankrike, og bli bedre kjent med fransk språk og kultur. Hver formiddag får de tilpasset undervisning på fransk av franske lærere, forteller Guri Skurdal Tofte. - På ettermiddagstid står museums- eller bedriftsbesøk på planen. I år har elevene studert og hatt oppgaver knyttet til ulike kunstverk i «MAMAC» ( Museum for moderne kunst), vært på parfymefabrikken «Fragonard» i Eze, «La maison d´environnement» ( «Huset for miljø» - bærekraftig utvikling) og også besøkt Monaco og « Le Musée Océanographique», der fokus er rettet mot truede dyrearter i havet, legger hun til.

Elevene Ina Nilsen Haug, Mathilde Lindblad og Daniel Røyset Lindalen forteller at de opplever turen som motiverende. Foto: privat

Motiverende opphold

- I en verden som er i stadig utvikling og endring er det viktig å styrke opplæring av annet fremmedspråk i skolen, presiserer Kreutzmann.

Oppholdet gir elevene verdifulle opplevelser både faglig og personlig. Elevene innlosjeres hos franske familier der de bor hele uken og konverserer på fransk.

Ina Nilsen Haug, Daniel Røyset Lindalen og Mathilde Lindblad er tre av elevene som har fått denne unike muligheten. - Vi er så positiv overrasket over det faglige innholdet i kurset, franskmennenes høflighet og hvor hyggelige de er, forteller Ina entusiastisk. Det har gått mye bedre enn vi fryktet. Jeg grudde meg til å bo i fransk vertsfamilie, men jeg opplever at jeg klarer å kommunisere bedre og bedre for hver dag, sier Ina. - Franskmennene er veldig hjelpsomme, supplerer Daniel. Jeg syns de er mye snillere enn de har rykte på seg for å være. De hjelper meg hvis jeg spør, og er interessert i at jeg skal lære og forstå. - Dette oppholdet har virkelig motivert oss til å lære mer fransk. Det har vært en bratt, men god læringskurve, tilføyer Mathilde.

Roser ledelsen

Elevene er skjønt enige i at dette oppholdet er veldig viktig for å lære fransk og å få innsikt i fransk kultur og historie. De er samstemte i at de vil motivere andre til å velge fransk, og håper de får samme muligheten til et opphold i Frankrike. Programmet for uka er nøye planlagt og tilrettelagt. Undervisningen på skole, og utflukter, er hele tiden knyttet opp mot kompetansemålene i læreplanen. Elevene er nødt til å forstå og å bruke det franske språket aktivt, både i private og offentlige sammenhenger. Å snakke engelsk med vertsfamilien er uaktuelt.

For å kunne finansiere oppholdet har ungdommene etablert elevbedrift via « Ungt entreprenørskap», i regi av Innlandet fylkeskommune. I tillegg har skolene søkt «Direktoratet for høyere utdanning « om støtte, og fått tildelt midler gjennom Troll - avtalen. - Vi er veldig takknemlige for at rektorene ved de videregående skolene, Leif Solheim og Erland Sandvik, har vært positive til vårt engasjement, presiserer Kreutzmann og Tofte.