Norge har allerede passert en million alderspensjonister, men i 2030 vil det være flere pensjonister enn barn i landet vårt. Det blir økte velferdsutgifter, mindre skatteinntekter og mangel på arbeidskraft i årene som kommer. En million pasienter har for eksempel allerede en fastlege som er mellom 60 og 75 år.

Klarer vi å erstatte disse fastlegene når de går av med pensjon?

For første gang er det gjort en bred kartlegging av om kommunene leverer på alle kravene vi stiller til dem. Det viser seg at ingen (!) kommuner oppfyller alle lovkravene staten stiller til dem, og i gjennomsnitt leverer kommunene på 80 prosent av lovkravene.

Kommunene er best på lovpålagte velferdstjenester, der er også forskjellene mellom kommunene minst. Men det er likevel slik at desto flere innbyggere i kommunen, desto større grad oppfylles kravene.

Noe av det beste med Norge er at det bor folk i hele landet. Vi har store og små lokalsamfunn, bygder og byer. De fleste av disse er små kommuner med mindre enn 5000 innbyggere. I diskusjoner om hva vi skal gjøre for at alle har det samme velferdstilbudet i Norge, lanserer Høyre ofte kommunesammenslåing som det eneste saliggjørende.

Men kaoset etter tvangssammenslåinger har skapt konflikter og høye kostnader. Vi i Arbeiderpartiet har større tro på lokaldemokratiet og på kommunene. Det finnes flere løsninger som ivaretar lokaldemokratiet og fremtidens velferdstjenester uten å starte nye runder med tvangssammenslåing.

Jeg mener vi må lytte til Generalistkommuneutvalget som vil videreføre generalistkommunen, altså at alle kommuner skal ha det samme ansvaret. Jeg vil ikke ha A og B-kommuner. Samtidig etterlyser utvalget mer interkommunalt samarbeid og de vil ha mindre statlig detaljstyring. Det er jeg helt enig i.

For Arbeiderpartiet er det viktig å være ærlig på utfordringene rapporten fra utvalget peker på. Vi vet at en del mindre kommuner sliter mer enn andre. Samtidig er det små kommuner som leverer bedre eldreomsorg enn bykommuner, så det er nyanser i dette.

Men det er for svakt når kun 84 prosent av alle kommuner rapporterte at de oppfylte lovkravene til å tilby helsestasjons- og skolehelsetjeneste til barn og ungdom under 20 år. Det er alvorlig dersom rettsikkerheten til barn i barnevernet trues, om det er i en by eller en liten kommune.

Det er et problem at kommunene er stilt ovenfor ekstremt mange lovpålagte oppgaver som ikke alle greier. Det er et problem at for mange kommuner sliter med å tiltrekke seg rett kompetanse.

Mange kommuner bør og kan samarbeide mer. De fleste kommunene, både små og store, har allerede mange gode interkommunale samarbeid innen eksempelvis brann, redning, renovasjon, IKT, anskaffelser og barnevern. Kommunene samarbeider fordi det gir bedre tjenester. Og det kan være klokt å se på enda mer samarbeid innen områder som beredskap, plan, barnevern, vann og avløp.

I løpet av våren skal regjeringen lyse ut piloter for frikommuneforsøk som vil åpne for at kommunene kan «slippe fri» fra statlige pålegg. I Danmark har frikommuneforsøk skapt innovasjon, kreativitet og nye løsninger i kommunesektoren.

Det er viktig og nødvendig for å gi lokalpolitikere og ansatte mer handlingsrom til å utvikle egen kommune. Dette er starten på regjeringens arbeid med tillitsreform i offentlig sektor og er et mye bedre utviklingsarbeid enn å tegne nye kommunekart fra regjeringskontor i Oslo.