Mobilbruk i bil straffes med bøter og prikker

Fra i morgen innføres strengere straffer for bruk av mobiltelefon mens du kjører.

Fra 1. januar innføres nye regler for bruk av mobiltelfon mens du kjører.  Foto: Tor Larsen

Nyheter

De nye reglene ble bestemt i statsråd 7. desember, og gjelder fra 1. januar 2019. Det er allerede forbud mot håndholdt mobiltelefon under kjøring, men de blir i liten grad respektert.

- Vi strammer inn regelverket ytterligere og håper på en skjerpende effekt, uttaler statssekretær i Samferdselsdepartementet Tommy Skjervold til NRK.


Trygg Traffiks Ivar Ringen ble takka av:

- Fylkespolitikere, alt kan ikke ligge på Lillehammer og Gjøvik. Fortsett å gi disse elevene et godt skoletilbud

Ivar Ringen har vært distriktsleder i Trygg Trafikk i en årrekke. I sommer slutter han. Torsdag ble han takket av med storstilt markering.

 

Prikker i førerkortet

Fra før av får du 1700 kroner i bot om du blir tatt med å snakke i hånholdt mobiltelefon bak rattet. Nå innføres i tillegg en prikkbelastning i førerkortet. Fra 1. januar får du to prikker i førekortet, alternativt fire prikker om du har førerkort i prøveperioden. Får du åtte prikker i løpet av tre år blir du fratatt førekortet i seks måneder.


De er Innlandets første mobiloperatør - mål om å nå 20 000 kunder

Under mottoet "mobilabonnement for folk flest", satser nå Gudbrandsdal Energi på å bli best også på mobil.

 

Det lovlige

Det som er lovlig fra i morgen av er kun å bruke handsfree med høyttaler eller ørepropper. Det vil si at du kun kan ringe opp og avslutte en samtale om mobiltelefonen står i en fast holder på dashbordet. Det er ikke lov å sende SMS eller surfe på nettet og organsiere spillelister ved å taste på mobiltelefonen selv om mobilen sitter fast i en mobilholder.


Innlandets fyrste mobiloperatør operativ frå august

Mål om 5000 abonnement på eitt år

Bjarne Slapgard hadde tinga å bli fyrste kunde, og onsdag fekk han nytt sim-kort sitt frå GE mobil, Innlandets fyrste mobiloperatør.

 

Paradokset med radio

Det store paradokset i det hele er at du fortsatt kan skru og justere manuelt på radioen i bilen så my du vil. Flere yrkessjåfører har i høringsuttalelser vært sterkt kritiske til det nye regelverket. Statssekretær Skjervold påpker at de skal følge med i utviklingen og hvordan det nye regelverket slår ut.

 – Noen yrkessjåfører har uttrykt at de er redd det nye regelverket vil ramme dem hardest. Men dette er en atferd vi ikke ønsker, uansett hvilken jobb du har. Summen på boten og antall prikker kan justeres hvis vi ser at det blir nødvendig, sier han.


Overholder responstidskrav

Politiet i Innlandet nådde kravene til responstid på utrykninger i løpet av fjoråret. Minst er marginene i grisgrendte strøk.

 

Ønskes velkommen

Trygg Trafikk ønsker det nye regleverket velkommen. De viser til at i tre av ti dødsulykker har uoppmerksomhet vært medvirkende faktor til ulykken.

- Det er altfor mange som sender tekstmelding mens de kjører. Hvis du bare ser ned noen sekunder på mobilen, så er det som å kjøre flere hundre meter i «blinde». Da er du en fare for deg selv, og andre som ferdes på veien, sier Distriktsleder i Trygg Trafikk Finnmark, Knut Larsen, til NRK.