Det opplyser Innlandet politidistrikt i ei pressemelding fredag.

De går ut med pressemelding for å oppfordre innbyggere til å stille kontrollspørsmål, dersom de blir oppringt fra noen som utgir seg for å ringe fra en bank eller politiet.

Uttrykker at de vil hjelpe

Politiet forteller at det er organiserte kriminelle som står bak.

– Det vi ser er at organiserte kriminelle bosatt i Norge svindler eldre mennesker. De ringer eldre og oppgir at de ringer fra banken eller politiet. De forteller den de ringer til at de er i ferd med å bli svindlet, og at noen har tatt kontroll over bankkontoen deres, Rune Otterstad, politiinspektør i Innlandet politidistrikt.

Svindlerne gir uttrykk for at de skal hjelpe, og de spør etter både bankkontonummer, bankID, passors og sensitive opplysninger.

– Dette vil aldri politiet eller banken etterspørre, påpeker Otterstad.

Still spørsmål tilbake

I løpet av de to siste ukene har politiet mottatt flere meldinger og anmeldelser fra folk som er forsøkt forsøkt svindla eller er blitt svindla.

– Flere er svindlet for mindre pengebeløp, men det er også tilfeller hvor noen er svindlet for over en million kroner, sier Otterstad.

Mange av disse sakene er krevende å etterforske, opplyser Otterstad, og det er derfor viktig at folk er kritiske når noen ringer og sier de er i ferd med å bli svindla.

Politiet råder de som får disse telefonene til å stille kontrollspørsmål tilbake, for da har svindlerne i flere tilfeller lagt på. Et annet råd er å selv legge på.

– Er du usikker, legg på. Du kan selv ta kontakt med banken din eller lokalt politi og spørre om det var de som ringte, sier Otterstad.

Hvis en har blitt svindla, er det viktig at en kontakter politiet og banken sin så raskt som mulig.

Gir råd

Politiet er også kjent med flere tilfeller der de har bidratt til å stanse transaksjoner.

– Men for at det skal skje, må politiet raskt få informasjon om telefonnummer, bankkontonummer og tidspunkt for samtalen, sier Otterstad, og legger til:

– Men vi vil aldri be om bankID eller passord, sier Otterstad.

Dette er politiets råd:

Stopp, tenk, sjekk.

• Ikke del BankID, passord, eller sensitive personopplysninger, dette gjelder uansett hvem som spør.

• Spør etter navnet på den som kontakter deg og avslutt samtalen. Ta kontakt via virksomhetens offisielle kanaler. Svindlere utgir seg ofte for å være fra banken din eller politiet, og forfalsker telefonnumre, e-postadresser og SMS.

• Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS og e-post. Søk heller opp nettstedet i stedet for å bruke lenken.

• Vær varsom for de som bruker kjærlighet, investeringer og penger for å komme i kontakt med deg. Er noe for godt til å være sant, så kan det dessverre ende i svindel og bedrag.