Den nasjonale ryddeaksjonen Coop rydder Norge gjennomføres i år for fjerde gang.

Siden aksjonen først ble gjennomført i 2018 har ildsjeler over hele Norge ryddet hele flere hundre tonn søppel fra naturen, skriver Coop Norge i en pressemelding.

– Vil gjøre det så enkelt som mulig

– Forsøpling i naturen er et av vår tids største miljøproblem. Det er noe de fleste av oss har et forhold til og ønsker å gjøre noe med. Det er bakgrunnen for ryddeaksjonen Coop rydder Norge. Vi vil gjøre det så enkelt som mulig å delta i ryddeaksjoner og ta i et tak for miljøet, sier Per Løberg Eriksen, bærekraftsansvarlig i Coop Norge.

I Midtdalen er det kun Coop Extra Lomoen på Vinstra som er med på ryddeaksjonen.

Du kan se alle butikkene som er med på dugnaden ved å klikke deg inn på oversiktskartet her.

Slik deltar du i Coop rydder Norge:

  • Gå inn på coop.no, eller klikk her, så finner du en oversikt over deltakende butikker.

  • Hent gratis ryddeutstyr

  • Fyll sekken med avfall på avveie

  • Returner innsamlet avfall

  • Del dine ryddebilder i sosiale medier med #coopryddernorge

Deler ut gratis utstyr

Under ryddeaksjonen deler Coop ut gratis ryddeutstyr i form av arbeidshansker og egnede søppelsekker, i flere hundre butikker over hele landet. I tillegg vil Norsk Gjenvinning plassere ut egne avfallskontainere ved de samme butikkene.

Dermed skal det være enkelt og gratis for alle som deltar å bli kvitt søppelet som samles inn.

– Vi i Norsk Gjenvinning er stolte av å igjen kunne bidra til at Coop rydder Norge. I tillegg til at vi setter ut containere ved hver butikk som deler ut ryddeutstyr, rydder vi jevnlig rundt anleggene våre og bidrar med andre ryddeaksjoner på tvers av landet gjennom året. Vi tror samarbeid er nøkkelen til å lykkes med disse utfordringene, og liker hvordan Coop har høye ambisjoner som bidrar til endring, sier Bjørn Arve Ofstad, konsernsjef i Norsk Gjenvinning-konsernet.

Ved siden av å bidra til opprydning jobber Coop målrettet med å begrense bruken av plast. Bare de siste to årene har dagligvareaktøren fjernet hele 450 tonn med plastemballasje fra produkter i butikk.

– Ryddeaksjonene utgjør en viktig og synlig forskjell for lokalmiljøet. Samtidig er det avgjørende å forebygge videre forsøpling. I Coop jobber vi med denne problemstillingen på flere fronter, og et av målene er å fjerne all unødvendig emballasje fra butikkene våre. Kundene, som også er våre eiere, skal være trygge på at vi, ved siden av å drive gode butikker, tar ansvar for påvirkningen driften har på samfunnet rundt oss, avslutter Løberg Eriksen.