For å nå ut til kundene sine er ansatte hos Veterinærvakta Fron avhengige av å kjøre både nordover og sørover E6 fra kontoret sitt på Vinstra. Minimum to ganger daglig kjører to biler til Sør-Fron, i tillegg kommer helgearbeid og hyppigere turer i høysesongen.

At det kommer bom på nye E6 har veterinærene vært klar over, men nå, ca. et år før vegen åpnes, har de begynt å se realitetene i hva dette faktisk vil koste for bedriften.

– Jeg har ikke vært klar over at bommene kommer så tett og at vi er avhengige av å passere dem, nesten uansett hvilken retning vi skal. Vi kan ha muligheten til å kjøre gamle E6 i visse tilfeller, men også der kommer det bommer. Når en benytter vegene så mye som vi gjør, vil dette innebære en betydelig merkostnad for oss, sier daglig leder Ragnhild Røssum.

Øke prisene

Veterinærvakta Fron har fire biler ute på vegene hver dag, og som regel blir det fire-fem turer til Sør-Fron, i tillegg til turer nordover. De har døgnvakt, og er derfor også på vegene i helgene.

Regnestykket viser at på ei uke kan Veterinærvakta Fron måtte betale 2800 kroner i bom hver uke og over 11 000 kroner på en måned.

– Dette er et minimum og regna ut i fra de rolige periodene. Under lemminga, for eksempel, har vi nesten dobbelt så mange turer. Dette vil i framtida bli en reell kostnad som vi på et eller annet vis må tjene inn igjen, sier Røssum, som er redd for at det til syvende og sist vil gå ut over kundene.

– Vi leverer tjenester etter samvirkeprinsippet – uansett hvor langt vi kjører, betaler kundene samme pris. Vi ser for oss at vi må øke prisene, sier hun.

Røssum synes det er synd at det skal gå ut over landbruket i Midtdalen.

– Nok en gang går det ut over bøndene, det er trist. Det har vært mye endringer de siste årene i form av regler og krav, som har ført til økte kostnader, legger hun til.

Konsekvenser på sikt

Røssum og hennes ansatte understreker at de er svært positive til ny E6, men samtidig er de redd tettheten av bommer vil få negative konsekvenser ikke bare for dem, men for hele det lokale næringslivet.

– Jeg mener at ny E6 egentlig er positivt for lokalt næringsliv, men det blir feil at vi lokalt skal betale så høy pris for den nye transportåren mellom Oslo-Trondheim. Det er kanskje de små bedriftene som vil merke det best, og konsekvensene kan bli negative for distriktet på sikt, sier Røssum, som tillater seg selv et lite hjertesukk:

– Jeg forstår ikke hvorfor det må være så mange bommer, for jeg synes det er horribelt at ikke skattepengene våre dekker bygging av veg. Men det er min personlige mening, sier hun.