- Mange har alt for stort fokus på prestasjon og lite fokus på å bare være

Kronikk

Bilde: Ellen Clausen mener at det må være balanse mellom alle delene av hjernen for at vi skal få et bra liv.   Foto: Privat

Ellen Clausen fra Sør-Fron.   Foto: Privat

Meninger

Det er mye fokus på frafall i den videregående skole, om tafatte ungdommer som ikke gidder å møte opp eller fullføre skoledagen eller hele studieforløp. Er det slik at de er giddaslause og så fulle av «alt» at de ikke klarer å finne ut hva de skal bli?

Hva kan årsaken være til at vi har en slik «epidemi»?

Fra et yogalærer synspunkt med all den viten jeg har om å stimulere ulike deler av hjernen og kroppen gjennom ulike typer bevegelsesmønstre, så er ikke jeg så overrasket over at en del mennesker sliter med utmattelse, ikke finner sin vei, ikke har kontakt med sin indre drivkraft, lider av depresjon og angst og har generelt dårlig selvbilde.

Hvordan kan dette henge sammen?

Mange har alt for stort fokus på prestasjon og lite fokus på å bare være. I dag så jobber vi stort sett bare med å stimulere den delen av hjernen som kalles Hjernebarken. Den bearbeider signaler i et raskt tempo og den stimuleres av raske og store bevegelser som løpe, danse, spille fotball og så videre, altså ytre muskulatur.

Her har vi også den delen av sentralnervesystemet som kalles den sympatiske delen, hvor vi finner «kamp-flukt-responsen», det vil si stressresponsen. Hvis du over lengre tid, stimulerer mest denne delen av hjernen, så tråkker du på gassen hele dagen. En del av oss tråkker på gassen om natten også, fordi stressresponsen henger seg opp. Dette kan også føre til innsovingsproblemer og dårlig kvalitet på søvnen. Ved å ytterligere ha fokus på å være flink, pen, slank, rask, tøff, best og så videre så ser dere kanskje hvor det ender?

Ved å måtte gjøre noe for å føle at man er bra nok, øker stressresponsen ytterligere. Her er vi over på den delen av selvbildet som vi kaller selvtillit den er også rettet mot det ytre. Du er bare bra nok når du får bekreftelse utenfra, når du presterer.

Det blir ubalanse, fordi vi bare stimulerer en liten del av hjernen vår, hvordan kan vi rette opp dette?

Ved å bevege oss langsomt og ha fokus innover i kroppen stimulerer vi den delen av hjernen som kalles Hjernestammen. Hjernestammen forbinder storhjernen med ryggmargen. Når du beveger deg langsomt som i en yogaøkt så jobber du med indre muskulatur, den muskulaturen som ligger inntil ryggsøylen og gjør ryggen din bevegelig og fleksibel.

Jo flere deler av ryggsøylen du beveger i langsom rotasjon jo bedre er det, fordi du stimulerer flere punkter helt fra nakke til haleben. Når du beveger deg langsomt slår du av stressresponsen, slik at du kommer i kontakt med avspenning og hvile. I hjernestammen ligger også underbevisstheten, den representerer den du er i kraft av å bare «være», slik stimuleres også den delen av selvbildet som kalles selvfølelsen.

Du er bra nok i kraft av å være den du er, uten prestasjon.

I Hjernestammen ligger også din indre drivkraft! Disse ungdommene har kanskje mistet drivkraften når de så godt som aldri har beveget seg langsomt? Du kan sende dem til så mange coacher, rådgivere og mentorer du bare vil, det hjelper ikke hvis de ikke har kontakt med sin egen indre drivkraft. Få kontakt med drivkraften via langsomme bevegelser.

Ubalanse mellom Hjernebarken, Hjernestammen og de delene av hjernen som disse stimulerer er forskningsmessig knyttet til dagens problemer med ledd, muskler, fordøyelse, lite energi, utmattelse, nedsatt immunforsvar, depresjon, angst og dårlig selvbilde.

I sentrum av hjernen ligger det Limbiske system, som består av flere sentre og kjerner. Det Limbiske system har forbindelser til hjernebarken og hjernestammen og sender signaler mellom dem. Det Limbiske system representerer våre verdier, evnen til å bedømme omverden, fatte beslutninger og er grunnleggende for vår oppfattelse av jeget.

Det må være balanse i alle delene av hjernen for at vi skal få et bra liv.

Hvis livet vårt er preget av raske bevegelser, hurtig trening og rettet mot prestasjon, og består av mange oppgaver, blir det ubalanse og på sikt blir vi syke, utmattede og «giddaslause». Hvis vi så begynner å bevege oss langsomt vil mye løse seg av seg selv. Jeg spør meg om hvorfor vi ikke gjør dette på skolen og hjemme både sammen med andre og alene?

Jeg holder foredrag om å stimulere det nevromotoriske underlaget hvor du også får lære hvor enkelt du kan bevege deg langsomt, du trenger ikke nødvendigvis gå på yoga. Alle lærere på alle skoletrinn og barnehager trenger denne viten, det gjør også dere som er foreldre og dere som er unge. Kroppen fikser det meste selv, hvis du gir den rom til å hjelpe deg.