– Samarbeid med hverandre, bruk hverandre for å komme opp!
Med varmende høstsol i ryggen og oppmuntrende kommentarer fra instruktørene, fikk tiendeklassingene ved Ringebu ungdomsskole bruke kroppen litt mer enn det de vanligvis gjør i løpet av en vanlig skoletime. Ved hjelp av tre instruktører fra Frikar X, hang elevene etter armer og bein i klatrestativene utenfor skolebygningene torsdag formiddag.
Knyter band til London
Bevegelseskunst i praksis
Frikar X er et talentprogram for nyutdannede bevegelseskunstnere på toppnivå her i landet, som har til hensikt å øke tilfanget av utøvere av internasjonalt kaliber. Målet med skoleturneen de når er ute på, er å gi elevene et litt annerledes kulturbidrag, forteller instruktør Mikael Rønne.
– Vi viser hva de kan bruke klatreapparatene til, at de ikke bare kan ta pull-ups eller lignende. Først viser vi instruktørene en koreografert forestilling for elevene, akkompagnert av fele, som en inspirasjon. Deretter får elevene slå seg løs i apparatene.
Sau, mat, hygge og tradisjoner på Fårikålfestivalens første dag
På turné i Oppland
Det er støttespiller Sparebankstiftelsen DNB som er initiativtaker til den aktive turneen, gjengen fra Frikar X skal totalt besøke 34 skoler i fylket. Opplegget, som har fått navnet «Slepp», søker å utfordre deltakernes fysiske og mentale grenser. Sammen med Trine Lise Moe og Ornilia Ubisse, samt Andris Hemsing på fele, viser Rønne hvordan elevene kan være mer kreative rundt klatrestativene. I grupper får de i oppgave å komme seg til topps ved hjelp av de andre elevene i gruppa.
– Det er en slags alternativ styrketrening, kan du si, forteller Rønne.
Alternativ skoletime
Blant elevene som fikk bryne seg i klatreapparatene var Sarah Gjerdingen Norlibakken og Cecilie Fossmo. De hadde ikke hørt om Frikar tidligere, men var godt fornøyd med litt ekstra fysisk aktivitet i en ellers ganske stillesittende skolehverdag.
– Det er artig å gjøre noe annet enn å sitte i ro i klasserommet. Vi skulle sikkert vært flinkere til å bruke apparatene, kanskje gir dette oss litt motivasjon, sier de to tiendeklassingene.