Firmaet Lo & Dokken etablerte seg ført i sørenden av Vinstra på slutten av 60-tallet. I de samme lokalene som i dag huser Vinstra Brannstasjon. Der satset de på et rent reparasjonsverksted av biler, traktorer og annen landbruksredskap. Men det som virkelig fikk firmaet til å skyte fart, skjedde i 1971. Det året fikk firmaet forhandlerkontrakt med Toyota Norge med fronsbygdene og hele Nord-Gudbrandsdal som forhandlerdistrikt, senere ble også Ringebu underlagt samme forhandlerdistrikt. Toyota salget var i gang.

Nybygg i Lomoen

Firmaet Lo & Dokken vokste opp i gjennom åra såpass at plassmangelen ble prekær, og et nytt verkstedbygg ble oppført i 1978. Dette ble bygd i Lomoen på Vinstra, men salgsavdelingen holdt i noen år etter det fortsatt hus i sørenden av Vinstra – rett ved gamle E6.

Disse lokalene ble solgt til Nord-Fron kommune da Lo & Dokken bygde seg en ny salgshall i 1983 - som et tilbygg til verkstedbygget i Lomoen. Dermed var alle firmaet sin funksjoner og ansatte samlet i Lomoen der de er den dag i dag.

– Åhh, det var mye tvil og heftige diskusjoner før vi tok den endelig avgjørelsen om etableringen i Lomoen. Det var jo snakk om veldig mye penger, og det var ikke bare å bare å flytte vekk i fra E6-trafikken og over til et område preget av industri og lite handelsvirksomhet i nabolaget, forteller Jon i dag.

Men nybygget det reiste seg i løpet av en vinter, og i dag ligger bedriften godt plantet og etablert midt i smørøyet i Lomoen med nye E6 bare noen solide steinkast unna.

Grunnmuren til nybygget klargjøres. Byggmester var Kjell Solli fra Vinstra.

Salg og tunge år

Landbruksmarkedet var fortsatt et marked det ble satset stort på og i 1985 dannet Lo & Dokken, sammen med to andre partnere, firmaet Trio Maskin AS I den anledning ble det også i Lomoen bygd en salgshall for Trio Maskin AS

Men landbruksmarkedet stagnerte. Allerede to år etter opprettelsen av Trio Maskin AS trakk samarbeidspartnerne seg ut, og med dem forsvant også Zetoragenturet. Dermed ble Trio Maskin AS i 1987 heleid av Lo & Dokken A.S.

Året etter kom det en ny stor omveltning i selskapet. Medeier Iver Lo ville selge seg ut av selskapet, og første juni 1988 overtok Jon og Bjørg Dokken hele firmaet. Firmaet ble fra da av hetende Dokken bil AS med Jon og kona Bjørg som eiere. Samtidig ble det bestemt at firmaet skulle konsentrere seg helt og holdent om bilmarkedet, og dermed ble Trio Maskin AS avviklet sammen med landbruksverkstedet.

Vanskelige år

Utløsningen av en tidligere kompanjong og et fallende bilmarked kostet dyrt. 1988 og 1989 ble svært vanskelige år for firmaet og salgshallen som for var bygd for Trio Maskin AS ble solgt til Nord-Fron kommune. Dermed var omstruktureringen i firmaet fullført, og alt personell var samlet under ett tak. Et tak som dekker en gulvflate på nærmere 2500 kvadratmeter.

– Vi hadde mange timer med prat og diskusjoner rundt kjøkkenbordet om vi i det hele tatt skulle drive familiebedriften og agenturet videre. På ett tidspunkt ga vi beskjed til Toyota om at vi ville gi oss, men vi snudde i siste liten. Det er vi sjeleglade for i dag, forteller Bjørg Dokken.

Bjørg Dokken har vært "poteten" i bedriften og hatt en finger med i spillet på det meste. Mens Jon har tatt hånd om salgsavdelingen har Bjørg delegert mye av den daglige ledelse med kontor, kundemottak og sentralbord.

– Spør ho Bjørg, har vært et velbrukt uttrykk blant både kunder og ansatte.

Servering: Åpningen av nybygget ble markert med bespisning i den nye verkstedhallen.

Vekst i bransjen

Selv om slutten på de "glade 80-åra" med jappetid og rente på opptil 15 prosent var tøffe for bedriften så bedret det seg utover 90-tallet. Toyota hadde befestet sin stilling både her i distriktet og over hele landet ellers som et kvalitetsprodukt, og nybilsalget gikk godt. At folk fortsatt var rimelig "flinke" til å kræsje gjorde også sitt til at verkstedet med reparasjoner, biloppretting, og lakkering hadde nok å gjøre. Det var heller ingen bakdel for bilbransjen at myndighetene ei periode på 90-tallet innførte gunstige ordninger for å få fornyet den norske bilparken. Blant annet ble vrakpanten på biler forhøyet, og firmabilbeskatningen ble moderert. Nybilsalget av Toyota høstet nok også frukter av disse ordningene.

Generasjonsskifte

I 2003 skulle sønnen Ole Gunnar Dokken ta over bedriften. Med titlene vaktmester og Toyota-vertinne, skulle Jon og Bjørg Dokken jobbe når de følte for det. Ny campingbil ble kjøpt inn til ferie- og fritid med golf og fiskestang.

– Mor og far vil nok bli å finne i kulissene framover og jeg vil videreføre det meste av det som er bygd opp gjennom åra. Jeg synes bedriften har en fin stab å bygge framtida på, og "sjølin" vil fortsatt eie 35 prosent av bedriften. Så de holder nok øye med meg, sa den nye sjefen på Dokken Bil til Dølen da han inntok lederrollen i bedriften.

Ole Gunnar hadde ingen revolusjonerende planer i tankene for videre utvikling av bedriften, selv om det første han gjorde når han tok over var å ansette en ny biloppretter og sette i gang oppussing av salgshallen. Han viste raskt at han var skikket til å ta lederrollen i familiebedriften.

Tragedien rammet familien

Med en stø hånd på rattet styrte Ole Gunnar bedriften i mange år. Men så rammet tragedien. Ole Gunnar fikk en kreftdiagnose. Det endevendte hele familien og bedriftens framtidsplaner.

– Ole Gunnar framsto da som en skikkelig bedriftsleder, forteller Bjørg og Jon om denne vonde perioden som strakk seg over flere år før sønnen måtte gi tapt for kreftsjukdommen i 2014.

"Hvis dette går galt, så må dere huske på at vi har flere personer i bedriften som har jobbet der i 30 år. De kan jobbene sine og vil ta vare på bedriften", var det første han sa til foreldrene og søstera Inger Kristin etter å ha fått kreftdiagnosen. Dermed la han med framtidsretta ledertanker mye av grunnlaget for familiebedriftens videre framtid.

En av de med lengst erfaring i bedriften, Eivind Tagestad, overtok jobben som daglig leder, og Inger Kristin tok ansvaret som styreleder i Dokken bil.

– Inger Kristin var som Ole Gunnar oppvokst med Dokken bil og innstilt på å videreføre familiebedriften sammen med de ansatte. Som oss stoler hun på de ansatte. Vi er evig takknemlige og ydmyke for at vi fikk være en del av staben i den vonde sjukdomstida til Ole Gunnar og etter at han gikk bort. Det har hjulpet oss alle å komme videre, sier familien Dokken som står bak en av de største bedriftene i Lomoen med sine 20 ansatte.

Jon Dokken og kommuneingeniør Reidar Haanshus i 1977, der de er i ferd med å måle ut tomta til firmaet Lo & Dokken i Lomoen.
Bygget er i ferd med å reise seg vinteren 1978.
Serveringspersonale fra Vinstra Hotel var innleid til åpningsfesten: Fra venstre: Bjørg Jakobsen, Bjørg Pedersen og Anita Pedersen.