– Vi vil tilby en mer komplett leveranse til kundene, og vise at det finnes bra kompetanse innen design og markedsføring også i mer «grisgrendte strøk», sier Janne Kolås. Sammen med Ingrid Bygjordet Vaterland og Åsne Flyen driver hun designbyrået Krible i Peer Gynt-huset på Vinstra.

Ny maling dekker flere av veggene. Pulter, en sittegruppe og et møtebord har funnet vegen inn i lokalet. Fortsatt gjenstår en del arbeid, men de tre er tydelig fornøyde med å få mer armslag.

Nytt verksted

De nye lokalene ligger rett ved de gamle, men det er en vesentlig forskjell; plassen. Her er det rom for å arrangere «Kribleverksted», en kreativ prosess hvor de sammen med kundene bruker ulike verktøy for finne løsninger på utfordringer de måtte ha.

Det kribler kanskje litt mer enn vanlig om dagen, for trioen har ekstra mye på plakaten framover. I tillegg til nye lokaler er også utvidelse av staben på trappene. På nyåret vil en ny designer være på plass og ambisjonene stanser ikke der.

– Men kompetanse er viktigere enn antall ansatte, det viktigste er at vårt tilbud ut til kundene blir mest mulig helhetlig, sier Janne.

– Må passe med kunden

– Vi ønsker å satse, men det er viktig for oss å finne en balanse mellom å tørre å tenke stort, samtidig som vi har beina på jorda, sier Ingrid.

Trioen jobber med konseptutvikling, visuell kommunikasjon og digital markedsføring, med alt fra logoer og annonser til nettsider og illustrasjoner.

– Vi merker at det er flere aktører på markedet, men det er fint, fordi vi da må skjerpe oss og fordi kunder har ulike behov. Vi må passe med kunden også, forteller Åsne.

Byrået har storparten av kundene lokalt, men har også kunder sørover, helt til Oslo. Internett og skjermer som arbeidsverktøy gjør arbeidshverdagen mer fleksibel.

Tilfeldig møte ble suksess

Byrået så sin spede begynnelse litt tilfeldig, da Åsne og Janne møttes på en fest hos felles bekjente i 2010.

1. januar 2011 ble Krible design DA en realitet. To år etter ble byrået et AS. Samme år ble også Ingrid en del av gjengen, «hugguhenta» direkte fra studier utenlands, som de beskriver det sjøl.

– Jeg ble aldri lovet gull og grønne skoger, men syns det virka spennende og hoppa i det. Det angrer jeg ikke på nå! smiler hun.

Gleder seg til å gå på jobb

Skal vi tro trioen, er det lite som slår det å «knekke» koden.

– Da kribler det bra i måggån! sier Ingrid entusiastisk, til bekreftende nikk fra de andre.

Målet er at kunden også skal kunne kjenne på denne kriblinga underveis. Trioen ønsker langsiktige samarbeid med kundene sine.

– Den optimale kunden er en som vil utvikle seg over tid og ikke bare er ute etter en logo for å ha en logo, sier Janne.

– Det er ikke bare font og farge liksom, vi rører i grauten! skyter Ingrid inn.

Dagene går fort, men her i gården er det ingen som begynner å telle ned til neste helg så fort den forrige er over.

– Vi trives så godt at en glemmer tida og gleder seg til å gå på jobb igjen, avslutter Åsne.

Åsne jobber også med illustrasjoner, tegnet på skjerm og for hånd.