Onsdag la samferdselsminister Ketil Solvik Olsen fram NTP for perioden 2018-2029. Der blir det klart at penger til fortsatt utbygging av E6 gjennom Gudbrandsdalen forskyves. Ny veg vil stå ferdig tidligst i 2030. Det får ordførerne i Nord-Fron, Sør-Fron, Ringebu og Sel til å steile.

- Regjeringa bryter Stortingets tidligere lovnader om utbygging av E6 i Gudbrandsdalen. Stortinget har i forbindelse med vedtak om bompengefinansiering av E6 Ringebu – Otta og NTP 2014 – 2023 lovet at E6 mellom Ringebu og Otta skulle bygges ferdig innen 2023. Nå legger Regjeringa opp til at bygginga av Sjoa – Otta starter opp tidligst sent i 2023. Elstad – Frya skyves enda lengre ut i tid. Her vil ikke ny vei stå ferdig før  2030, skriver Dg Erik Pryhn, Rune Støstad, Arne Fossmo og Ole Tvete Muriteigen i en felles pressemelding.

- Dette er en gedigen skuffelse og verre enn vi hadde fryktet, uttaler Sel-ordfører Dag Erik Pryhn.

- Vi har fått et inntrykk av at regjeringspartiene ville prioritere dette. Nå skyver de ferdigstillelse av en ny og sikker E6 i Gudbrandsdalen langt ut i tid. Dette er et stort svik der våre innbyggere, næringsliv og øvrige brukere av E6 i Gudbrandsdalen er ført bak lyset, sier Pryhn videre.

Senterpartiet i Nord-Fron kommer med følgende uttale onsdag:

- For Senterpartiet og alle andre som vil ta hele landet i bruk er dette svært dårlig nytt. Regjeringa prioriterer nå utbygging i sentrale strøk framfor å fullføre det arbeidet som er påbegynt i distrikta. Det var den rød-grønne regjeringa som i sin tid satte av midler til planlegging av ny E6, og som i 2013 bevilget penger til bygging av Frya-Sjoa. Den gang var det tydelig presisert at utbygging videre skulle skje kontinuerlig. Senterpartiet hadde statsråden i Samferdelsdepartementet i alle disse årene.  Nåværende regjering ser helt bort fra forutsetningene som lå til grunn for dette langsiktige arbeidet. Regjeringa legger nå opp til at det gjennom bomavgifter skal betales full pris for en veg som bare er halvferdig. Det kan vi ikke godta. Kommunestyrene har gitt sin tilslutning til grunnlaget for utbygging under forutsetning av at utbygginga skulle skje sammenhengende og kontinuerlig. Daværende opposisjonsparti, som nå har lagt fram NTP, var også svært tydelige om dette og lovte at de i regjering ville prioritere nettopp slike prosjekt. Når forutsetningene nå er endret må det få konsekvenser. Det må vurderes om det fortsatt kan kreves inn bompenger på den gamle E6, når det vil ta så mange år før ny E6 er ferdig. Det samme gjelder nivået på bomavgiftene på ny E6. Gjennomføringa av tiltak på avlasta vegnett må også vurderes utsatt inntil hele strekningen Ringebu-Otta er ferdigstilt, skriver Olav Røssum i en e-post til Dølen.

Les mer om NTP i torsdagens papirutgave av Dølen.