Etter at flere av lokalbussene gjennom Gudbrandsdalen la om ruten fra gamle E6 til nye E6, innførte Opplandstrafikk en ordning der lokale taxiselskap kunne frakte passasjerer for en rimelig penge fra sentrum i tettstedene Vinstra og Kvam til holdeplassene ved nye E6. Såkalte bestillingsruter.

- Vi har knapt nok kjørt en eneste passasjer til disse bestillingsrutene, sier innehaver av Kvam Taxi, Vidar Wahlquist til Dølen.

Fraktes fra sentrum

Ordningen i Kvam har eksistert i snaue to måneder. Den innebærer at passasjerene må komme seg ned til sentrumsgata gjennom Kvam, og derfra bli fraktet i taxi til bussholdeplassen rett nord for Kvam bru.

- Så lenge folk først må skaffe seg privatskyss ned til sentrum for få dette taxitilbudet, så tar de likeså godt turen direkte bort til bussholdeplassen. Det hadde vært noe helt annet om vi hadde hentet på døra oppi Leinbakkene og andre steder utenfor sentrum. Da kunne nok etterspørselen økt, mener Wahlquist.

Han er også kritisk til både manglende fasiliteter og tilgjengligheten ved bussholdeplassen i Kvam.

- Bussholdeplassen er Kvams desiderte kaldeste plass, og det fins ikke en gang et leskur for passasjerene der. Vinterstid er det også problemer med å komme fram dit grunnet trang og rotete infrastruktur og dårlig brøyting. For rullestolbrukere er det umulig, og de med barnevogn får det heller ikke lett, sier Wahlquist.

Han får støtte av drosesjåførene på Vinstra. De er satt til å frakte passasjerer til bestillingsruter fra Vinstra skysstasjon og over Laugen til Vinstra vegpark ved nye E6.

- Ordningen startet opp i august i fjor, og fram til nå kan jeg telle antall turer på to hender. Hadde vi kunnet hentet fra et større område, så kunne nok tilbudet blitt mer attraktivt, sier mangeårig taxisjåfør på Vinstra, Jan Olav Pettersen til Dølen.

Større område i Sør-Fron

I Sør-Fron kommune er praksisen slik taxinæringen i Vinstra og Kvam etterspør. Taxisjåførene der henter rundt om i kommunen fra Kvarvet, Lia og ved Klanken på Harpefoss. Det har de gjort de siste åra. Men også der er bruken og etterpørselen drastisk redusert etter at lokalbussene la ruten over til nye E6.

- Vi så en markant reduksjon i bruk og etterpørsel når busstoppene ble fløtt over til nye E6. Det kan nå være hele uker uten en eneste tur til bussholdeplassene på Harpefoss og Fryatun, forteller taxisjåfør Yngve Haugen på Sør-Fron taxisentral.

Er kjent med utviklingen

Ruteplanlegger hos Opplandstrafikk, Oddmund Bergon, bekrefter denne utviklingen.

- Vi ser i våre statistikker at dette er noe som skjer, men har ingen planer om å kutte i rutetilbud. Men vi har heller ingen umiddelbare planer om å innføre endringer som medfører at taxiene på Kvam og Vinstra kan hente passasjerer i boligfelt og utenfor sentrum. Når det gjelder fasiliteter ved bussholdeplassen på Kvam, som et leskur, så er dette noe vi er i en dialog med vegvesenet om. At det samtidig blir sett på tilgjengeligheten i området, skal vi ta med oss. Det er slettes ikke optimalt og bra slik det er i Kvam, sier ruteplanlegger Bergon til Dølen.

Vurderer rutenettet

På spørsmål om dette kan være en erfaring som tilsier at det  kan være en løsning å flytte lokalbussene over til gamle E6 igjen, er Bergon lite konkret.

- Ny ruteplan for lokaltrafikken med buss gjennom Gudbrandsdalen skal være ferdig før sommeren. Fram til da vil vi internt i Opplandstrafikk ha dette som tema. Det vil bli drøftet og vurdert, men jeg kan ikke forskuttere hva vi ender opp med. Det er ialle fall slik at vi i Opplandstrafikk ønsker flest mulig passasjer, og vi streber etter å tilrettelegge best mulig for det, sier Bergon.