Appen har tidligere vært testet ut på 2000 elever i Buskerud, nå står skoler i Midt- og Nord-Gudbrandsdalen og Valdres for tur i runde to. Pilotprosjektet skal gå over et par år. Elevrådet ved Vinstra vidaregånde skule er positive til forslaget, forteller elevrådsleder Tea Karoline Aasmundstad.

– Noen elever kvier seg nok litt for å oppsøke Elevtjenesten, så dette kan være med på å øke tilgjengeligheten. Det blir spennende, jeg vet at flere andre skoler i Oppland er misunnelige på at vi får delta i prosjektet.

Kan være anonym

Rådgivningstjenestene befinner seg «rett rundt hjørnet» for elevene, men terskelen for å oppsøke dem kan for noen være høy. Aasmundstad har tro på at appen kan utgjøre en forskjell i skolehverdagen.

– Det kan hende at noen ikke ønsker å bli sett der eller stikker innom når rådgiveren er ute av kontoret og bare går igjen uten noe mer beskjed.

I appen kan eleven sende melding direkte til en rådgiver, få oversikt over tidligere henvendelser, finne spørsmål og svar innen ulike temaer og også føre samtaler med venner, hvor rådgivere kan kobles på. Om ønskelig kan vedkommende være anonym.

– Kjent verktøy

Elevtjenesten gir elevene mulighet til å ta kontakt med både helserådgiver og yrkes- og sosialrådgivere. Etter hvert er ønsket også å få med resepsjonen, slik at elevene kan bestille time direkte på mobilen.

– Vi håper jo på at dette kan skape større tilgjengelighet, når elevene får bruke et mer kjent verktøy for å ta kontakt, sier prosjektkoordinator Kristin Skjæret.

Har tro på prosjektet

De tre rådgiverne som skal betjene innkommende henvendelser i appen er positive til prosjektet.

– Jeg er positiv til dette, det blir interessant å se hvordan det vil fungere. Det er også fint at vi kanskje kan nå de som per nå ikke kommer innom oss, sier helserådgiver Synnøve Harerusten.

Appen introduseres for elevene 26. oktober.

Slik ser den nye appen «Elevtjenesten» ut. Foto: Silje Josten Lien