Hovedintensjon med opprettelsen av Tildelingskontorets var og er å kunne gi likbehandling til våre innbyggere, når de henvender seg for å søke om omsorgshjelp på ulike nivå.

HER han du lese leserinnleggt til Mathias Kjæstad.

 Et tildelingskontor skal tildele tjenester basert på myndighetskrav, faglige og juridiske vurderinger og politiske prioriteringer. Dette skal skje i samråd med de som skal levere tjenester, god kartlegging, samtaler med pårørende og bruker. Dette er en delegert oppgave som vi setter vår lit til blir utført på den beste måte. Men det finnes alltid rom for forbedringer, sikkert også på dette området.

Når det gjelder tildelingskontoret ble «Helhetlige kriterier for helse og omsorg sammen med kvalitetsstandarden for helse- og omsorgtjenester i NFK», vedtatt i Kommunestyret så seint som den 21. mars i år.

Kriteriene er behørig behandlet både i Eldrerådet, Råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne, Hovedutvalg for helse og oppvekst og til slutt vedtatt, m/diverse innspill, i kommunestyret. Det er også verdt å merke seg at ingen politikere, uansett partitilhørighet, hadde innvendinger til saken da den ble behandlet og enstemmig vedtatt i kommunestyret. Til orientering nevnes også at kriteriene evalueres årlig, og eventuelle revideringer behandles og vedtas politisk. Helhetlige kriterier for tildeling av helse- og omsorgstjenester er forankret politisk.

Hvor Kjæstad har sine tall fra når det gjelder ant i % som får avslag på sine søknader vites ikke. Vi har ikke tilsvarende klager, som selvfølgelig alle søkere har rett til å benytte om de føler seg uriktig behandlet Til orientering vil Hovedutvalget for Helse og Omsorg, om kort tid, få framlagt resultatet av brukerundersøkelsen innen helse og omsorgstjenester. Likeså ser vi også fram til at «Helhetlig plan for helse, mestring og omsorg» blir framlagt tidlig i høst. Dette vil gi oss gode innspill/signal på hvordan våre tjenester fungerer og hvordan vi skal rigge våre framtidige omsorgstjenester. Ja, selvsagt må vi ta innover oss at det er flere som trenger omsorgtjenester og flere som har et hjelpebehov. Men det det løses ikke ved at flere blir innvilget hjelp på et grunnlag det vi politikere bestemmer, uten at det er forankret faglig, og hvilke tjenester vi faktisk kan levere. Om vi skal gå på akkord med våre vedtatte kriterier, og overprøve tildelingskontoret, må omsorgstjenesten, etter vårt syn, rigges om vesentlig og veldig raskt. Nå må vi samle de ulike undersøkelser vi selv har bedt om, og gjøre kloke valg og priortieringer.

Vi mener også at et vesentlig moment for ikke å være så sårbare, vil være å styrke/øke grunnbemanningen innen helsesektoren. Vi må også snarest komme i gang med planlegging/bygging av HDO-boliger, da det allerede er bevilget penger fra vår regjering til slike utbyggingsprosjekter. Vi er også enig i at vi må styrke laget rundt de som trenger helsetjenester, slik at færrest mulig skal hjelpe en bruker- noe som igjen vil føre til mer forutsigbarhet, både for bruker og pleier. En ting vi med sikkerhet må innrømme, er at har vi ikke nok menneskelige ressurser og fasiliteter å hjelpe oss med, vil det til slutt gå ut over brukeren.

Avslutningsvis vil jeg bemerke at Kjæstad, som også er leder i vårt Kontrollutvalg, bør være kjent med at det samme utvalget har bedt om en forvaltningsrevisjon som omhandler, Brukertilfredshet tildelingskontoret, og Rapporteringsrutiner til politisk nivå.

Når det gjelder framtida for Trivselsbadet i Kvam, så var vi i Formannskapet den 22.august -23 klare på at badet skal bestå. Til vedlikehold, som ifølge framlagte rapport omhandles som strakstiltak, er det bevilget et beløp inntil kr 300 000,- Som ansvarlige politikere ba vi i tillegg om at resterende nødvendige vedlikehold, også omtalt i samme rapport, blir beskrevet i en egen vedlikeholdsplan, blir framlagt og behandlet i samband med høstens budsjett og økonomiplan.