Han skulle egentlig ikke kjøre noe konkurranseløp dette året. 2018 skulle være et pauseår, uten en ny sommer preget av reisevirksomhet og lange kvelder med mekking og finjusteringer. Han skulle liksom bare delta i sesongens første løp, sånn for moro skyld.

– Men så vant jeg og da kunne jeg jo ikke gi meg da! sier Martin Kongsli entusiastisk.

Ikke alltid som planlagt

Aller helst skulle bilen stått strigla og klar, med motor på stell og eksteriør til toppkarakter. Men så måtte det fikses litt att da.

– Jeg kjørte den andre konkurransen for sesongen og lå godt an, men så var det slutt. Jeg endte til slutt på en 6. plass.

Han holder opp en kjedelås. Den er årsaken til at det ikke gikk som planlagt. Små detaljer kan være avgjørende for at alt går som planlagt. Vinstraværen kaller seg et petimeter, er stadig opptatt av detaljene. Ofte kan de bli utslagsgivende når marginene er små.

– Du kan ikke slurve. Det er egeninnsats hele vegen, så det er ikke mye å være misunnelig på. Jeg bruker nok 80 prosent av tida på å skru.

– Jeg har alle rollene, men jeg trenger hjelp til å starte opp, så jeg må ha med en annen person i «teamet».

Småtteri: Denne skapte problemer sist løp, og førte til at han måtte bryte underveis og endte på en 6. plass. Foto: Silje Josten Lien

Ungdomsklubb var starten

Han har holdt på med crosskart siden han var ti år gammel. Interessen ble vekka i forbindelse med et ungdomstilbud til dem som ikke drev med fotball, ski og lignende.

– Det var et tilbud som starta opp på 80-tallet, det finnes dessverre ikke lenger nå. Det var Gunnar Granberg, Stein Lien og Finn Haugastuen som holdt det gående og lærte oss opp, forteller han.

I starten var de flere kamerater som kjørte, med ukentlige treninger i grustaket, men så kom videregående og folk mista etter hvert interessen.

I 2006 kjørte Kongsli sin første konkurranse, i klassen 125 kubikk. Målet er å bli norgesmester, å trone øverst på pallen, men noen tidsangivelse våger han ikke å begi seg ut på.

Kostbar hobby

Budsjettet er på 100 000 kroner, til sammenligning kan en rallycrosskjører ha et budsjett ti ganger så stort. Han kunne gjerne tenkt seg å prøve rallycross, men det ender opp med å bli et spørsmål om tid og penger. Motorsport er alt annet enn gratis.

– Det er dyrt å drive med, ja. Jeg har bygd det opp over tid dette her og har i praksis to biler, den ene i deler.

En bør like å skru og fikle, når du bestiller deg et byggesett av slike proporsjoner. Men byggesett ble det, og bilen har fulgt ham siden.

Nærmeste bane er på Gjøvik eller Bjorli. Men snart er treningsmulighetene bare en svipptur unna, når Vinstra Motorsportarena åpner. Egentlig i høst, men nå er den offisielle åpninga skjøvet over til 2019.

– Det går bra å vente. De begynte å snakke om det da jeg var 12 år gammel, så det tar sin tid.

Han humrer. Skrur litt til ære for fotografen.

Skru: Det går med en del tid til å skru og mekke på bilen i verkstedet, men Martin Kongsli er ikke interessert i å gjøre noe halvveis. Foto: Silje Josten Lien

Vil bli norgesmester

Det er lummert utenfor de slitte skyvedørene. På radioen synges det sommerflørt og høy flaskeføring.

– Se bakpå, så får du svar på det, svarer Kongsli, på spørsmålet om kjøretøyet bråker mye.

«Louder than your girlfriend last night», står det skrevet i sirlige bokstaver. Det kommer latter fra den andre sida av lokalet.

Per nå er han den eneste i Midtdalen som driver med dette, på landsbasis er det mellom 80 og 90 utøver i samme klasse. Han lever godt med å være den eneste av sitt slag.

– Det er mange flinke fra Vinstra, som driver med racing og drifting, jeg har god kontakt med dem.

Til topps: Egentlig skulle 2018 være et pauseår, men så gikk det bedre enn forventa i sesongens første løp. Foto: Silje Josten Lien

– Må holde fokus

Bilene som brukes er bygd sammen av en rørramme med motorsykkelmotor. Totalt kjøres det i seks ulike klasser, der motoren er utslagsgivende for kategori. Crosskart er den formen for motorsport som går fortest etter prisklasse. Sjøl om bilen gjør storparten av jobben underveis, er det like viktig å være skjerpa for føreren.

– God kondis er bra, det er viktig både fysisk og psykisk. Du må klare å fokusere, ikke stresse. Når jeg står på startstreken er alt jeg tenker på startlyset og turtallet.

En eim av bensin ligger i lufta, de fleste kvadratmeterne av rommet er fylt opp av bensinkanner, verktøy, ekstrautstyr og ymse annet. Og selvfølgelig – bilen. Crosskarten, kjøretøyet, doningen. Den som gir ham både hodebry og glede.

– Jeg kunne jo brukt pengene på Kolonialen, hehe! Nei, det er mange andre ting å drive med, men nå har jeg dratt strikken så langt at jeg bare må følge på.

– Jeg liker motor og fart, enkelt og greit.

Utstyret først

Han er femtegenerasjon i sving på Vinstra Bruk, logoen til familiebedriften er trykka på siden av dekselet, sammen med flere andre. For det trengs sponsorbistand, skal en skal klare seg i dette gamet, i alle fall om en ikke heter Solberg til etternavn.

– Sønnene deres kjørte crosskart ei stund, og de hadde jo investert en del.

Flere bruker grenen som en mellomstasjon, eller trening, på veg mot å kjøre rallycross. Størrelsen på sjølve kjøretøyet er lik hele vegen, det er motorkraften som vokser.

Maksfarten er 140–150 kilometer i timen. Til tross for god polstring, kan uhell skje. Da er det ikke først og fremst seg sjøl han tenker på.

– Det første du tenker er hvordan det har gått med utstyret, hvor ille det er. Da kan en se svart på det, men jeg har vært forskåna fra store skader. Heldigvis.

Hekken: Om du skulle lure på hvor høylytt crosskarten er ... Foto: Silje Josten Lien
Småtteri: Denne skapte problemer sist løp, og førte til at han måtte bryte underveis og endte på en 6. plass. Foto: Silje Josten Lien
Skru: Det går med en del tid til å skru og mekke på bilen i verkstedet, men Martin Kongsli er ikke interessert i å gjøre noe halvveis. Foto: Silje Josten Lien
Hekken: Om du skulle lure på hvor høylytt crosskarten er ... Foto: Silje Josten Lien
Til topps: Egentlig skulle 2018 være et pauseår, men så gikk det bedre enn forventa i sesongens første løp. Foto: Privat Foto: Silje Josten Lien