Snart 24 år gamle Martin Kongsli fra Ruste på Vinstra har i flere sesonger gjort seg bemerket som en av Norges beste crosskart-kjørere i sin klasse. I årets siste NM-runde på Bjorli kjørte han inn til en imponerende 2. plass på sin 250 kubikk. Han var ikke helt fornøyd med sesongen sett under ett, som ga en 6. plass sammenlagt, men er glad for andreplassen på Bjorli.

– Det var veldig artig å stå på pallen etter løpet. Jeg fikk vist at jeg kan kjøre jevnt med de beste, sier Martin til Dølen.

Debut som 12-åring

Han har vært motorinteressert siden han var liten, Martin Kongsli. I følge far Trygve Kongsli «har det alltid dura i huggu hans.» På spørsmål om hvorfor det ble motor, svarer Martin fort.

– Jeg likte ikke fotball og langrenn.

Det var Gunnar Granberg og gjengen hans som fikk Martin inn i motorsportmiljøet på Vinstra. Allerede som 12-åring var han på plass i klubbens lokaler i kjelleren på brannstasjonen. Her lånte han utstyr og fikk prøvd seg på klubbens bane i Rustmoen. I 2006 kjørte han sin første konkurranse, i klassen 125 kubikk.

Bygde sin egen crosskart

Året etter kjøpte Martin sin første crosskart. En brukt en som han overhalet og pusset opp. I 2011 kjøpte han det som i dag er hans konkurranse-kart. Karten kom som byggesett som han brukte hele vinteren på å sette sammen. Et byggesett som ifølge Martin består av «minst tusen biter.»

– Jeg brukte stort sett all fritid fra november til april for å bygge karten. Det er viktig å bygge sjøl, da får du et helt spesielt forhold til kjøretøyet. Du kjenner karten ut og inn, og vet hva som mangler dersom noe er galt.

Hans sorte crosskart går fortsatt på baner rundt omkring i sør-Norge. Trygve forteller at det har blitt mange lange turer de siste åra.

– Vi har kjørt en del mil, ja. Vi gleder oss veldig til banen på Pallane står ferdig. Da blir det konkurranser på hjemmebane, sier en ivrig far.

Mange reparasjoner

En crosskart som Martin kjører gjør null til hundre på et par-tre sekunder. Farten kan komme opp i 150 kilometer i timen. Det går med andre ord fort i svingene, og uhell skjer. I følge Martin kan alt være tapt i første sving.

– Er du maks uheldig, og har et uhell i første sving, må du reise den lange turen hjem uten å ha fått fullført konkurransen. Det er surt, sier han.

Trygve forteller om mange ganger der de har måttet reparere karten etter uhell.

– Da er det fram med spett og sveiseapparat for å få karten klar til neste runde, sier han, og anslår samtidig at det koster rundt 60.000 kroner å reparere og holde karten ved like i løpet av en sesong. Da er også et par nye sett med dekk medregnet.

Petter Solbergs sønn

Det er ikke smågutter Martin Kongsli konkurrerer mot. Flere kommer fra rike familier, og har budsjett på flere millioner. Med egne busser og bobiler bygd om fra store lastebiler. Sønnene til Petter og Henning Solberg kjører begge crosskart, og Petters sønn Oliver skal neste år kjøre i samme klasse som Martin Kongsli.

– Rent økonomisk stiller vi langt bak de fleste. Men det er til slutt han bak rattet som er viktigst, sier Martin Kongsli, som håper at han etter hvert kan skaffe seg flere sponsorer.

– Det er god plass til reklame på lastebilen vår, sier han med et lurt smil.