Huses Prosjektrom3 har vært etablert i lokaler i gamle, nedlagte Vinstra ysteri. Nå flytter han inn i en nedlagt industrihall i Lomoen på Vinstra.

– Dette er nøyaktig et slikt lokale jeg har vært på utkikk etter. Dette lokalet er faktisk større enn det Lillehammer kunstmuseum disponerer, sier Huse.

Ny måte: Kunsten presenterer i et lokale som er større enn det for eksempel Lillehammer kunstmuseum disponerer. Foto: Tor Larsen
Åpent: Ingen vegger er satt opp i den store hallen, men alle kunstverkene henger i vaiere fra taket. Foto: Tor Larsen

Søker permanente lokaler

Lokalet Huse har leid er en av industrihallene i den nedlagte betongvarefabrikken til Lund eiendom i Lomoen.

I sitt videre arbeid med Prosjektrom3 har Huse fått 150 tusen kroner i støtte både fra Nord-Fron kommune og Oppland Fylkeskommune - regionrådet i Midt-Gudbrandsdal avslo søknaden om støtte.

– Den offentlige støtten, sammen med gode bidrag fra flere lokale sponsorer, har vært helt avgjørende for at jeg kan fortsette utviklingen av Prosjektrom3. Eieren av industrihallen, Ove Stian Lund, har også gitt meg en god avtale fram til september. Hva som skjer etter den tid, får vi se, men det sier seg selv at jeg ikke stadig vekk kan være på flyttefot når målet er å etablere permanente kunstlokaler på Vinstra, sier Huse, som gjerne ser for seg en samlokalisering.

Trio: Patrick Huse (t.v.) har fått med seg kunstnerne Anna Widén og John Erik Riley til utstillinga i Lomoen påp Vinstra.

– Håpet lever fortsatt om at jeg kan ta i bruk ett av TIP-byggene sammen med andre kulturinstitusjoner om ikke jeg får være her. På mindre steder som Vinstra mener jeg at samlokalisering av kulturaktiviteter i stor grad kan styrke lokalsamfunnet, sier Huse.

– I «byen» Vinstra savner jeg og andre med meg et permanent institusjonelt kulturliv med regulære åpningstider for publikum, legger han til.

Vaiere og kjettinger

Over lang tid har Huse gjort et større arbeid innvendig i hallen. Her er det bygd for utstilling, uten at lokalene deles inn med vegger - Huse vil bevare romfølelsen.

– Vi bygger et nettverk av vaiere og kjettinger oppunder taket som gjør sitt til at alle kunstverk blir hengende. Dette blir helst spesielt. Under åpningen 21. juni vil jeg sammen med kunstnerne Anna Widén og John Erik Riley fylle lokalene på en spennende og ny måte som jeg håper vil vekke offentlig forståelse, sier Huse.